Ez most ugyan „szárazabb” témának tűnik első hallásra, de mindenképpen olyan, ami a Te érdekedet szolgálja azáltal, hogy kényelmesebb és ráadásul biztonságosabb repülést tesz lehetővé számodra.
OK, de mégis mivel tud egy unalmasnak tűnő dokumentálás téged életbevágó dolgokról figyelmeztetni? Elmondok hozzá egy történetet.
Egyik útvonalrepülésem során, egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy a repülés tájékoztató szolgálat engem hív. Visszajeleztem nekik, hogy hallottam a hívásukat, és várom hogy mit szeretnének. A hölgy elmondta, hogy a radar képernyő alapján egy ismeretlen légijármű tart jobb oldalról felém, közel azonos magasságon, mint ahol én vagyok. Huh, ennek a fele sem tréfa, azonnal a jobb oldali ablakon kezdtem keresgélni, hogy milyen gép tart felém, amit szerencsésen meg is láttam, így tovább figyelve gond nélkül elkerültük egymást.
De mégis mi köze volt ennek a repülési terv kitöltéséhez?
Annyi köze volt, hogy én a repülésem előtt leadtam a repülési tervet. Így a tájékoztató központ pontosan tudta, hogy mi a lajstromjelem és mi az útirányom, ezért mikor észrevette a radaron, hogy egy másik gép közelít felém, meg tudott hívni engem és tudott szólni hogy figyeljek, mert egy olyan gép közelít, aminek ő nem tud szólni, mert ő repülési terv leadása nélkül közlekedett és azt sem tudja hogy mi a hívójele!
Tehát ha én sem adtam volna le tervet és ezért a tájékoztató központ nem tudta volna, hogy ki vagyok és milyen hívójelen tud engem utolérni, sőt azt sem tudta volna, hogy egyáltalán a tájékoztató központ frekvenciáját hallgatom-e vagy egy valamilyen teljesen más frekvenciára van épp állítva a rádióm, akkor se engem se a másik gépet nem tudta volna figyelmeztetni a veszélyre!
Ha nem adsz le repülési tervet és felszállás után sem jelentkezel be a tájékoztatónak, akkor nem fogja tudni, hogy ki vagy így figyelmeztetni sem fog tudni akkor, amikor NEKED szükséged lenne rá! Neked és nem neki!
Remélem sikerült meggyőzni a repülési terv leadásának fontosságáról. Tulajdonképpen kb 3 perc alatt ki tudod tölteni az űrlapot és még egy plusz percedbe telik amíg telefonon bediktálod nekik. Így már egy leadott repülési terv birtokában nagyobb biztonsággal vághatsz neki az útvonalrepülésednek, mivel a FIC-nek (Flight Information Center) magyarul repülési tájékoztató központnak leadott tervvel együtt az alábbi szolgáltatásokat veheted igénybe:
-
Jelezni fognak neked minden olyan információt ami a repülésedet szolgálja. Például szólnak ha egy korlátozott vagy eseti légtér felé repülsz. Esetleg arra figyelmeztetnek, hogy valamilyen más repülőgép van a közeledben vagy feléd repül, hiszen tudja hogy téged kell hívnia. Ha nem adtál le tervet akkor honnan tudná, hogy Téged hogyan kell megszólítania és felhívnia a figyelmed arra, hogy „Figyelj, mert veled egy magasságon veled összetartó irányon közeledik egy szintén be nem jelentette repülőgép, akinek szintén nem tudok szólni?”
-
Vész esetén megkönnyíted a saját kutatásod és mentésed.
-
Legalább tartod magad valamihez, nem próbálsz szabálytalanságokat belevinni a repülésedbe, hiszen tudod, hogy beazonosítva látnak, figyelnek. Hidd el, a biztonságod szolgálja.
Tehát, ha el szeretnéd hagyni a repülőtered körzetét akkor érdemes a kijelölt repülési útvonalra kitöltened és leadnod egy repülési tervet. Ha nem töltöttél még ki ilyet akkor a repülési terv kitöltési útmutatót és a legutóbbi változtatást együttvéve meg tudod tenni.
Mit kell beleírni:
-
Repülőgéped lajstromjele
-
Indulás (és nem a felszállás!) tervezett időpontja UTC-ben (az UTC a Greenichi középidőt jelenti. Nyáron ha idehaza reggel 9:00-kor akarsz indulni akkor 7:00-t kell beírni és bediktálni. Télen csak 8:00-t)
-
Repülőgéped sebessége (km/órában vagy csomó/órában)
-
Mi a tervezett útirány és fordulópontok
-
Mennyi üzemanyag kell a feladat végrehajtásához
-
Mennyi repülési időre való üzemanyag van a gépen
-
Transzponder van-e a gépen és ha igen akkor milyen módú (A, C vagy S)
-
Repülőgépen tartózkodó személyek száma
-
Vészhelyzeti rádió van-e a gépen (figyelem: a normál rep.rádió nem vészhelyzeti rádió!)
-
Repülőgép milyen színű (pl. fehér, oldalán piros vagy kék csíkokkal, stb)
-
Kit és milyen telefonszámon tudnak kérdés esetén elérni
Ha mindent kitöltöttél, akkor felhívod a FIC-et a 06-1-296-91-43 telefonszámon és mikor felveszik, végigmész a kitöltött űrlapodon és mindent bediktálsz. Ez alapján le is adtál egy repülési tervet, mely a tervezett indulási időponttól 30 percig érvényes. Ez alatt a fél óra alatt el kell indulnod, különben újabb tervet kell leadnod. A telefonálás kb 1-2 percet vesz igénybe és nagyon segítőkészek a túloldalon.
Mikor a FIC-nél felveszik a telefont, akkor érdemes már egy előre kitöltött repülési terv nyomtatvánnyal a kezedben elkezdeni velük a beszélgetést, így kb. 30-45 másodperc alatt végig tudsz menni a teljes oldalon, minden általa kért adatot bediktálva.
Ha nincs kitöltve a nyomtatványod és egy üres, biankó nyomtatvánnyal a kezedben hívod fel őket, vagy netalán még nyomtatvány sincs a kezedben, mert úgy érzed, hogy neked megy ez fejből is, akkor nem fogsz beleférni az 1 perces leadásba. Persze semmi gond nincs ilyenkor, hiszen nem kötelező leadni 1 percen belül, de azért gondolj bele egy kicsit.
Telefonon hívod fel őket, feltehetően indulás előtt egy-két perccel. Utána már indítanál és melegítenél is, mennél az útvonalra. Szép tiszta reggeli, délelőtti idő van.
Mi történik? Hívod a telefonszámot és foglaltat jelez. Egy perc múlva megint hívod és megint foglalt. Perceken keresztül hívod és mindig foglalt. Kezdesz ideges lenni, hisz csak egy tervről van szó és mégsem éred el őket.
Nézzük, hogy mi történik a túloldalon. Nos, az van, hogy a többi ember is hozzád hasonlóan kitöltött nyomtatvány nélkül „majd én fejből nyomom” lazasággal hívja fel a FIC telefonszámát. Persze, ott nem tudja fejből végigdarálni a listát, ezért a FIC-nek kell kérdezgetnie: mennyi a repülési sebesség, milyen transzponder van a gépen, hány órára elegendő üzemanyaga van, stb. Esetleg még gondolkozni is fog az illető egy-két másodpercig a válaszokon, amivel újból értékes idő megy el.
És mivel gyönyörű szép reggel van és sokan akarnak repülni ezért a FIC számát kb 20-an hívják folyamatosan, de lehet hogy odabent épp csak egy ember tudja felvenni a telefont. Mind a 20 ember, ha csak 2 vagy 3 percig foglalja le a központost, akkor az máris 40 vagy 60 perces csúszást jelent az utolsó, huszadik ember számára!
Ahelyett, hogy hússzor 30 másodperc azaz, 10 perc alatt sorra kerülnél, 40 percet kell várnod a leadással és az indulással.
Persze lehet azt mondani, hogy „csak én adom le így, majd a többiek kitöltöttet adnak le, nem hiszem hogy pont azzal a plusz 1 perccel tartanám fel a sort”. Ehhez nem szeretnék túl sok kommentet fűzni, de alapvetően az a véleményem, hogy akkor szórakozzon valaki a másik ember idejével, ha a másik is szórakozott az övével…
A légtér figyelésével foglalkozó szakemberek a leadott repülési tervek alapján tudják előre összehangolni a légtér forgalmát annak érdekében, hogy a legbiztonságosabb legyen. Tudnod kell, hogy a leadott repülési terved nem azt jelenti, hogy onnantól a tájékoztató központ felelőssége a Te repülőgéped és más repülőgépek levegőben történő biztonságos elkülönítése, mivel ez csak egy bizonyos magasság fölött van így. Az alatt viszont ugyanúgy a Te felelősséged az összeütközés elkerülése még leadott repülési tervvel is, mivel a tájékoztató szolgálat (ahogy a nevében is benne van) csak tájékoztat téged, de nem irányít! Ok? Ezt a kettőt nem szabad összekeverni!
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on