A motoros pilótaképzés során nem csak bepattanunk a repülőgépbe és azt csinálunk amit csak akarunk, hanem bizonyos szabályokhoz és rendhez nekünk is alkalmazkodni kell – épp a saját és mások biztonsága érdekében.
Reptérrend:
Minden repülőtéren és annak közel körzetében (a levegőben) egy előzetesen felállított rendhez kell magunkat tartani. Ehhez szükség van az egyes tereppontok helyének és nevének megtanulásához annak érdekében, hogy egyrészt mi is hivatkozni tudjunk rájuk és másrészt ha mások hivatkoznak rájuk, akkor tudjuk mi hol van. (pl. torony, guruló utak, várópontok, fordulópontok, stb.)
Minden repülőtéren más és más az elsajátítandó reptérrend Itt most a tököli reptérről lesz szó.
Kattints a képre a nagyításhoz
Adatok:
Pályairányok: 14-es és 32-es
ICAO kód: LHTL
Hívójel: Tököl Infó
Kommunikációs frekvencia: 127,55
Tengerszint feletti magasság: 328 láb (100 méter)
Forgalmi kört 1700 láb magasságon kell repülni
Több repülőklub is üzemel a reptéren, így több hangár is található. Most csak egyet emelnék ki, a Nagy Hangárt, melytől a G1, azaz Golf 1-es gurulóúton juthatunk el a betonos pályáig. Előtte a Golf Öbölben megállva ellenőrizzük a gépünket a megadott check lista alapján. A G1 gurulóút csak akkor szabad ha a torony ezt jelzi nekünk, mert lehet hogy valaki épp szemben fog közlekedni velünk, ha csak úgy elindulunk rajta.
Ha indulásra készen állunk a Golf Öbölben akkor jelezzük ezt a Tököl Infónak aki tájékoztat bennünket, hogy mely pályairány a használatos (pl 32-es) illetve az aktuális légnyomás értékről (QNH) amit mi is beállítunk a magasságmérőnknél.
Ha a "pálya szabad" akkor felgurulunk rá és megkezdjük a felszállást. (Erről mind-mind lesz videó is hamarosan!)
Az iskolakör felépítése
Ebbe már nem csak az egyes tereppontok hanem a repülőgépünk felszállási, utazó és leszállási paramétereinek ismerete is beletartozik.
Nézzük az iskolakör felépítését motoros-vitorlázó illetve motoros repülőgép esetében.
Kattints a képre a nagyításhoz
Motorosgéppel a tököli repülőtér (LHTL) 32-es pálya egyes fordulópontjai:
-
forduló: Duna keleti partja
-
forduló: Százhalombatta Ófalu téglagyár kéménye, balról kerülve
-
forduló: Szigethalom HÉV sínek és HÉV megálló
-
forduló: értelemszerűen a pályairányt felvéve ahova kijön…
Másik irányba (14-es pálya irányon) felszállva értelemszerűen fordított sorrendben történik minden. Kivéve annyit, hogy Szigethalom irányába emelkedve, nem repülünk be fölé felszálló teljesítményen, hanem még előtte megkezdjük az első fordulót jobbra.
Ez a település fölé berepülés dolog 32-es irányon leszállásnál azért "elnézhetőbb" mert ott már csak levett gázzal siklunk.
Az iskolakört DA / DV20 Katana repülőgép esetében így építjük fel:
-
Felszálláskor 200 láb magasságig (QFE, azaz földfelszíntől számítva) 60 csomó tartása.
-
200 láb és QNH (azaz közepes tengerszint feletti magasság) 1700 láb közötti magasságon 65 csomó tartása.
-
1700 lábat elérve vízszintesen repülünk 85-90 csomót tartva egészen a 3. forduló környékéig.
-
A 3. fordulónál levesszük a gázt és kis fékszárnyat (takeoff) kapcsolva 70 csomó süllyedési sebességet állítunk be.
-
A 4. forduló után tartjuk továbbra is a 70 csomó sebességet, de már nagy fékszárnyat (landing) kapcsolunk.
-
Az ideálisan felépített besiklás akkor van meg, ha ezzel a 70 csomós sebességgel épp a küszöb után érünk földet.
Kattints a képre a nagyításhoz
Kattints a képre a nagyításhoz
Köszönöm, ha megosztod!
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on