A felszállás végrehajtása motoros repülőgéppel


A videó leírása:

Várópontról a felszállópályára gurulunk, úgy hogy előbb minden irányba szétnézünk. Van-e final-en (végső megközelítésen) leszálló gép, ami elé nem szerencsés kigurulni vagy van-e a pályán valami akadály. Például leszállt vitorlázógép a reptér közepén, ami mozgatásra vár. A felszállási iránnyal szemben alacsonyan áthúzó légijárműre is számíthatunk néhol, főleg sportrepülőtereken.

A pálya végében mielőtt rászúrnánk a gázt, még egy utolsó ellenőrzést gyorsan végrehajtunk. A legfontosabbakat ellenőrizzük:

  • Porlasztófűtés ki van-e kapcsolva (ez a jó motor felszálló teljesítmény miatt fontos)

  • Fékszárny felszálló konfigurációban van-e.

  • Repülést és motort ellenőrző műszerek a megfelelő értéken vannak-e. Például a motor ellenőrzők a zöld tartományban kell, hogy legyenek és nem érdemes felszállni olyan géppel sem, ami már az indulás előtt mondjuk 60 csomós sebességet mutat.

  • Kisegítő benzin szivattyú BE van-e kapcsolva.

  • Légcsavar kisszögön.

  • Esetleg érdemes még egy utolsó iránytű egyeztetést végezni a mágneses iránytű és a pörgettyűs iránytű között.

Ekkor egy pillantás az előttünk elterülő pályára és ha szabad, mehetünk is. Ha nincs nagy rádió forgalom, akkor ezt érdemes a rádióba is elmondani: "HA-DAT, 32 szerint megkezdi a felszállást".
(Ahol a "32" a pályairányt jelöli, azaz 320 fokos irányba szállunk fel)

A gázt fokozatosan 2-3 másodperc alatt TELJESEN előretolva maximális fordulatszámig növeljük a motor teljesítményt.

repülőgép gázkar, porlasztófűtés, légcsavarszög állító Gázkar, légcsavarszög állító és porlasztófűtés kapcsoló teljesen elöl a felszállás megkezdésekor.

A gép megindulásával együtt jobbra forgó légcsavarnál a jobb lábat belépjük, különben a gép balra kezdene kitérni. Ezt meg kell akadályozni és lehetőleg a pályaközépen maradni.

Ahogy gyorsulunk, két dolgot ellenőrzünk:

  1. Sebességünk nő-e a sebességmérő szerint

  2. Motor paraméterei rendben vannak-e.

Ezt magunkban mindenképpen, de akár hangosan is mondhatjuk: "Sebesség nő, paraméterek rendben!"

Mikor elérjük a rotálási sebességet, (azaz azt a sebességet mikor a repülőgép orrfutóját már kicsit el tudjuk emelni a földtől) akkor a bot óvatos húzásával ezt megtesszük és ebben a pózban megtartjuk. Ahogy nő a sebesség, úgy fog ennél az állásszögnél elszívódni a talajtól a teljes repülőgép.

Felemelkedés után a repülőgépre előírt felszállási sebességet állítjuk be, pusztán a horizont helyzet változtatásával. DA20 Katana repülőgép esetében ez 60 csomót jelent, a földfelszíntől mért 200 láb magasságig, onnantól pedig majd 65 csomót.

Felszállás közben a sebességet a vitorlázógépekhez hasonlóan a botkormány húzásával vagy nyomásával szabályozzuk. Mivel a gázt már nem tudjuk jobban előretolni akkor, ha lecsökkenne a sebességünk, így csak a bot "kiengedésével" vagyis kissé előre nyomásával tudjuk kilaposítani az emelkedési szöget, amire gyorsulni fog a gép.

Ha pedig túl nagy sebességgel emelkedünk (60 csomó helyett mondjuk 70-75 csomóval), akkor kissé belehúzva a botba lassítunk a gépen. (Ez látszik a következő videó 2:12 percénél is.)

Mindezt természetesen óvatos mozdulatokkal végezzük, főleg amíg földközelben vagyunk.

Mikor elértük a reptértől számított 200 láb magasságot:

  1. Behúzzuk a fékszárnyat. Ezzel egy időben kissé megemeljük a gép orrát mert a fékszárny eddig a szárny ívéltségét növelte és vele együtt a felhajtóerőt növelte, de ez most hiányozni fog, így a felhajtóerő csökkenés miatt a gép érezhetően "megül". Ezt kompenzáljuk az állásszög növelésével.

  2. Visszaveszünk a gázból, egészen 28-as szívótérnyomásig. A motor teljesítményét ekkor már a szívótér-nyomásmérőn ellenőrizzük és nem a fordulatszámmérőn. A fordulatszámmérő ugyanis a légcsavar fordulatszámát méri nem pedig a motorét.

  3. Növeljük a légcsavar beállítási szögét, úgy hogy a fordulatszámmérőn 2260 fordulat per percet állítunk be.

  4. Kikapcsoljuk a segéd benzinszivattyút.

  5. A sebességet az addigi 60 csomóról, a bot óvatos kiengedésével (előre nyomásával) 65 csomóra növeljük.

DV20 katana gázkar beállításPorlasztófűtés kapcsoló továbbra is teljesen előretolva, de a gázkar és a légcsavarszög állító már kissé hátrahúzva a kívánt motorteljesítmény- és légcsavar fordulatszám értékéig.

Így emelkedünk vízszintes szárnyakkal az utazómagasságig. Oldalszél esetén már a talajról való elemelkedés után a szél irányába "kitesszük" a gép orrát, hogy a szél és a felé forduló gép közös eredőjeként a pályairányon tartsuk a repülőgépet.

Az utazómagasság elérése előtt nem sokkal minden motorbeállítást változatlanul hagyva, szép lassan vízszintes repülésbe visszük át a gépet, úgy hogy pont a kívánt utazómagasságon mutasson a repülőgép variómétere nullát.


A variométer (majdnem) nullát mutat. Se emelkedés, se süllyedés.

Az utazómagasságon hagyjuk a gépet az utazósebességig kigyorsulni (DV20 Katana esetében ez 80-90 csomót jelent) és ekkor beállítjuk az utazó motor teljesítményt illetve az ehhez szükséges légcsavar fordulatszámot, méghozzá úgy, hogy:

1. A gázkart hátrahúzzuk addig, amíg a szívótér-nyomásmérő 23-as értéket nem mutat. Ez az érték Higany Inchben értendő. A szívótérnyomásról itt olvashatsz többet.

2. Ezután a légcsavar állásszöget növeljük a légcsavar állásszög állító kar hátrahúzásával, amíg a fordulatszámmérő 2100-as fordulatot nem mutat.

Ezután már csak a nulla variót kell tartani az utazómagasságon és repülhetünk is a célunk felé.

Felszállás közben rádióznunk nem kell, kivéve ha minket hívnak meg (mert akkor válaszolunk) vagy ha az utazómagasság elérése előtt kisorolunk az iskolakörről, mert akkor azt is tudatni kell a Reptér Infóval, hogy hol vagyunk és mit fogunk csinálni. Például: "HA-DAT, 32 bal másodikból kisorol útvonalra és áttér Észak Tájékoztató 119,35-re. Számított visszaérkezés 12:30-kor".

Ha szeretnél repülni vagy pilótaként új típust szerezni a videón bemutatott DV20 Katana repülőgépre, keresd a Pannon Air-t a tököli reptéren (vagy írj nekem és segítek.)

 

Tarnóczi Sándor

 

20 perces INGYENES sétarepülés 2014 tavaszán! Részletekhez kattints ide.

 

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment