Az első egyedül repülés

--------

Eljött hát a nagy pillanat!

Az első egyedül repülés!

Oktató nélkül ülünk ezúttal a repülőgépbe, mindenben csak saját magunkra számíthatunk. Legfeljebb rádión kaphatunk információkat. Az összes döntés a miénk. Az elindulás első pillanatától a megállás utolsó pillanatáig. Ez alkalommal mi vagyunk a repülőgépünk kapitánya, mi vagyunk a parancsnoka!

Szabadság érzéssel és a felelősség súlyával együtt járó izgalom érzése ez. A mai alkalommal egy oktató sem fog beleszólni milyen hibákat követünk el odafent, és mit felejtünk el megcsinálni. Ez adja a szabadságérzést. De senki nem is fogja kijavítani azokat, ha nem vesszük észre őket időben! Ez adja a felelősség súlyát és az izgalmat!

Persze ostobaság lenne annak örülni, hogy az oktatónk végre nem veszi észre a repülés közbeni hibáinkat. Ugyanis a repülésünk minden időpillanatában alattomosan és könyörtelenül figyel minket valami, ami csak azt várja hogy végre hibázzunk. És akkor lecsap ránk, jobban visszaütve mint az oktatónk dorgáló szavai!

Ez pedig nem más, mint a fizika!

Vele nem lehet szórakozni, őt nem lehet átverni. Ő tudja mi a dolga és ha hibázunk megbüntet.

  • Elfelejtettünk kinyitni felszállás után a motor hűtőzsaluját? Felforr a motor és leáll repülés közben...

  • Forduló közben nagyobbat lépünk mint amit a bedöntés szöge kívánna? Megcsúszunk kifelé, mellyel tovább csökken a sebességünk...

  • Nem figyeljük a körülöttünk lévő légi forgalmat és véletlenül besorolunk egy másik leszálló gép elé 100 méterrel? Reméljük, hogy ott olyan pilóta ül, aki figyel is...

  • Felszállás közben akadozni kezd a motor? Mit csináljunk, merre forduljunk?

Bár az első egyedül repülésem nem a videókon látható motoros vitorlázó repülőgép vezetői képzésen volt, hanem 2000-ben egy Góbé vitorlázógépen. Akkor nem készült még róla felvétel. Talán jobb is. Lehet, hogy nem tettem volna közzé. Pedig akkor sem egyedül ültem a gépben. Ketten voltunk. Én és a majré...

Szerencsére a repülés olyan dolog, melyben az oktató végig figyeli a növendék fejlődését és ha úgy ítélné meg akkor nem engedné el egyedül. Ezzel nem lehet szórakozni. Ezt nem lehet „visszahozni a boltba”, mondván, ha valamit elrontasz majd kicseréljük.

Az egyedül repülésre váró növendéket előbb több olyan oktató is megnézi repülés közben aki szintén nagy tudású, de addig nem oktatta még őt. Elfogultság nélkül, „homokzsákként” ül csak a gépben és figyeli, hogyan viselkedik a növendék az egyes szituációkban.

Leszállás után pedig megteszi a javaslatát az oktatónak. Egyedül repülhet vagy sem! Ez nem csak szóban hangzik el, hanem az ellenőrző oktató aláírja, hogy ő felelősséggel elengedni a növendéket egyedül. Innentől nem az oktatója felel a repülési tudásáért, hanem az, aki ellenőrizte és végül elengedte.

Ezért hidd el, ha elengednek egyedül akkor Te már igazán kész vagy a repülésre! Higgy magadban, mert tényleg megtanultál annyira repülni, hogy lezavarj gond nélkül pár iskolakört. Ha nem így lenne, nem engednének el...

No, nem vagy még rutinos pilóta, de elvezeted a repülőgépet. Tudod a három legfontosabb dolgot. Biztonsággal felszállni, leszállni és vészhelyzetben dönteni.

A többi tapasztalat megszerzéséhez pedig még sok-sok repülés szükségeltetik. Mely most a legelső egyedül repüléseddel kezdődik!

Hajrá!

---------------------------------------------

Ezen a videón az első egyedül repülés előtti felkészülésem láthatod:


Itt pedig az első egyedül repülésem hiteles történései lettek megörökítve:

Egy apró javaslat: repülés előtt gondolj át mindent fejben. Vedd át, hogy az aktuális szélirány alapján az iskolakör melyik pontján mi lenne a helyes döntés egy motorleállás esetén. Ne vagánykodj, ne akard megmutatni a földön tartózkodóknak, hogy milyen ügyes vagy. Csinálj mindent úgy, ahogy az oktatóddal is csináltál kiképzés közben és meglátod nem lesz baj. Tartsd a sebességet, horizontot és a magasság függvényében fordulj ott ahol már „ezerszer” fordultál oktatóddal az iskolakör repülése során. Hallgasd a repülőtér környéki forgalmat a rádiódban és nézz le a reptérre, hogy nincs-e akadály rajta, ami miatt nem tudsz leszállni.

Menni fog! Sokszor elgyakoroltad és végül leellenőriztek, átengedtek. Biztos hogy ügyes vagy!

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment