Motor melegítés és gurulás a várakozó pontra

Motor indítás után, kigurulhatunk a várakozó pontra is, ahol a motort a felszálláshoz szükséges hőmérsékletre felmelegítjük. Figyelem: A várakozópont nem a fel- és leszállópályán van, hanem azon kívül! Felszállópályát csak a felszállás idejére szabad igénybe venni máskor nem!

A gurulást pedig már nem csak úgy a vakvilágban végezzük, hanem csakis kétoldali rádióösszeköttetés és kapcsolatteremtés után.

Tehát, ha beröffent a motor már kezdhetjük is a rádiózást.

HA-1250 Repülő: „Farkashegy Info, itt a Hotel Alfa tizenkettő ötven, szervusztok!”

Info: „HA-1250, itt a Farkashegy Info, jöhet a közlemény!”

HA-1250: „HA-1250 a hangárok előtti várakozóról a 15 pálya falu oldali várakozópontjára gurul.”

Info: „HA-1250, Nyugtáztam”

HA-1250: „HA-1250”

A várakozóponton úgy kell elhelyezkedni, hogy más földön haladó járműveknek ne legyünk az útjában, de a leszálló és a futópályán guruló gépeket is belássuk. Ezért szoktak a repülőgépek leginkább a felszállópályára merőlegesen, a pálya előtt megállni, ahol jobbra balra tekintgetéssel körbe tudnak nézni.

Ha a várakozópontra gurultunk akkor befékezzünk a gépet, és megemeljük a motor fordulatszámát 1.500 fordulat per percre. Majd 1-2 perc múlva 2.000 fordulat per percre.

A hűtőzsalu közben végig csukva van azért hogy mielőbb bemelegedjen a motor. Persze az sem baj ha nyitott zsaluval melegítünk és így később melegszik be, de akkor viszont a repülés végén többet kell majd fizetnünk. 🙂

Innentől végig figyeljük a motor olajhőmérséklet jelzőjét, azért hogy mikor indul meg felfelé. A minimális hőmérséklet 50 C fok. Ez alatt meg sem kíséreljük a felszállást.

Ha a hőmérséklet megközelíti az 50 C fokot, akkor lehúzzuk a gázt alapjáratra és pár másodperc múlva fordulatszám próbát végzünk. Ennek lényege, hogy 1-2 másodperc alatt alapjáratról, maximális fordulatszámra pörgetjük a motort. Pontosabban fogalmazva, maximális gázt adunk, mert elképzelhető, hogy amennyiben a motor még nem elég meleg, nem fogja kipörögni a maximális fordulatszámot, csak mondjuk a 75-80 %-át, hiába nyomjuk előre koppig a gázt.

A motor fordulatszám próba legalább kétszer legyen elvégezve.

Amennyiben a motor a gázadásra jól reagál, és akadás, köhögés nélkül kipörgi a kívánt fordulatot, akkor a motort bemelegítettnek tekinthetjük.

Nézd meg a videón hogy hogyan kell végrehajtani.

Megjegyzés: Gyújtáspróbát azért nem kell Falkén végezni (Cessnán már kellene) mert nem repülőgép motornak minősített motor van beleépítve, így nincs kétkörös gyújtása sem, amit egyenként le kellene tesztelni.

Ha meleg a motor akkor a pályára gurulás előtt teszünk egy utolsó ellenőrzést:

  1. Utas (vagy oktató) bekötve
  2. Műszerek a megfelelő értéket mutatják
  3. Szükséges kapcsolók felkapcsolva
  4. Rendellenességet nem tapasztalunk (furcsa zajt a motorból, olaj vagy benzinszagot, csöpögést a kabinban, kiakadt műszer, stb)
  5. Érdemes még egyszer a kabintető bezárását ellenőrizni abban az esetben ha hajlamos a kinyílásra.

Mielőtt kigurulunk ismét ellenőrizni kell hogy nincs-e leszálló gép a final-en (leszálló irányon) vagy szemből, keresztbe nem akar-e valaki alacsonyan, rádiózás nélkül áthúzni a pálya felett, esetleg másik gép nem kezdte-e meg előttünk a felszállást.

Leszálló repülőgép ellenőrzéseLeszálló gép van?

Felszálló repülőgép ellenőrzéseFelszálló vagy alacsonyan áthúzó gép van?

Ha minden rendben akkor a gurulás megkezdése előtt rádiózunk egyet.

HA-1250: „Farkashegy Info, itt a HA-1250”

Farkashegy Info: „1250, jöhet a közlemény”.

HA-1250: „1250, 15-ös pálya falu oldali várakozópontjáról, pályára és fel”

Farkashegy Info: „Nyugtáztam, pálya szabad, szél 160 fokról 1-2 méter”

HA-1250: „HA-1250”

Nyomhatjuk a gázt és gurulhatunk a „végrehajtóra”, magyarán a felszállópályára. Itt lehet még egy utolsó utáni gyors műszer ellenőrzést végrehajtani aztán mehet a felszállás. (lásd a videó szerint)

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment