Motorindítás

Ha beszállás után átnéztük a kapcsolókat, műszereket, mutatókat és mindent alapállapotban találtunk, akkor jöhet az indítás előtti check lista.

Vegyük fel a fülünkre a fülhallgatót és haladjunk az átnézéssel balról jobbra. Indítás előtt:
  • Trimm középhelyzetben vagy inkább egy kissé fejnehéz helyzetben.
  • Benzincsap nyitva
  • Motor hűtőzsalu zárva
  • Pozíciófény lekapcsolva
  • Rádió kikapcsolva (túlfeszültség ellen, mert ha túlfeszültséget kap, akkor tönkremehet)
  • Rádió frekvencia a reptér frekvenciájára beállítva (pl: Farkashegy 125,6)
  • Interkom kikapcsolva
  • AGL lekapcsolva (movitnál húzza az akksit ha nem jár a motor mert mondjuk éppen termikel a gép, ezért csak járó motornál érdemes felkapcsolni. Motoros gépnél már motorindítás előtt be kell kapcsolni, hogy látni lehessen, hogy járó hajtómű van / lesz)
  • Magasságmérő nyomás szerint beállítva

Egy mondat a magasságmérőhöz.

Háromféle módon lehet beállítani: 1. nullára tekerjük és akkor sem azzal nem foglalkozunk, hogy a repülőtér milyen magasan helyezkedik el a tengerszinthez képest sem azzal hogy más repülőgépek valószínűleg nem ugyanezt a beállítási módot követik, így egy útvonal repülésen gondunk akadhat.

2. Lekérjük a Repüléstájékoztatóból vagy METAR-ból az aktuális légnyomás értéket (QNH) és ezt állítjuk be a műszeren. Ahova a mutatók mutatnak, azzal most nem foglalkozunk, legfeljebb annyira hogy tudjuk hol állt a felszálláskor mert ugyanott kell 1-2 óra repülés után állnia leszálláskor is – de csak ha nem változik közben a légnyomás értéke.

3. A repülőterünknek a hajózó térképen megjelölt tengerszint feletti magasságát állítjuk be a mutatókon. Például Farkashegy esetében ez 705 láb. Budaörsön 410 láb (feet = ft). Hármashatárhegyen 971 ft.

A legjobb ha a kettes pontot követjük, vagyis megtudakoljuk hogy mennyi az aktuális légnyomás érték és azt állítjuk be a magasságmérőn, mert más repülőgépek is valószínűleg ugyanezt teszik és akkor nem lesz gond a magasság elkülönítéssel.

Airfield AMSL elevation feet

Kattints a képre a nagyításhoz!

Haladjunk tovább:
  • Műszerek (fordulatszám, sebesség, varió) alapállapotban
  • Műhorizont aretálva (rögzítve) és kikapcsolva
  • Transzponder 7000 beállítva és kikapcsolt (OFF) állapotban
  • Leszálló fényszóró lekapcsolva
  • Porlasztófűtés kikapcsolva
Indításhoz:
  • Teljesen lehúzott gáz
  • Teljesen ráhúzott szivató (dúsító)
  • Főkapcsoló bekapcsolva
  • Gyújtáskapcsoló bekapcsolva
  • Bot hason
  • Féklap kihúzva, kerék befékezve

Ha ehhez a ponthoz jutottunk akkor felnézünk a műszerek közül, körülnézünk hogy a repülőgép körül vannak-e személyek vagy állatok (pl: reptéri kutya) és ha kellőképpen megbizonyosodtunk róla hogy nincs senki a gép körül akkor elkiáltjuk magunkat: LÉGCSAVARTÓL!!!

Pár másodperc múlva megnyomjuk a motorindító gombot.

Motor indítás után:
  • Pozíciófény (szárnyvégeken): felkapcsolva
  • AGL (villogó): felkapcsolva
  • Rádió: bekapcsolva
  • Interkom (belső rádió): bekapcsolva
Akkor nézzük, hogyan is néz ez ki videón: Ha tetszett ajánld ismerőseidnek! Köszönöm! Tarnóczi SándorMegosztás a Facebook-on

Leave a Comment