Repülőorvosi vizsgálat

Az orvosi vizsgálattól a legtöbb ember retteg. Retteg attól, hogy kiderül, nem is annyira egészséges mint amennyire ő saját magáról addig azt hitte. Ezzel én is így vagyok. De sajnos repülés orvosi nélkül nem lehetséges törvényes keretek között. Pontosabban egyedül repülés nem lehetséges, mert oktatóval bármikor bármennyit repülhetsz orvosi nélkül is, de abból nem lesz pilóta engedélyed.
Szerencsére a mai II. fokozatú repülő orvosi vizsgálat jóval elnézőbb a 20 évvel ezelőttinél. Akkoriban ha szemüveges voltál, akkor kár is volt jelentkezni, mert még hőlégballonosnak vagy vitorlázó repülőnek sem feleltél volna meg.

Ha kereskedelmi pilóta (értsd: hivatásos pilóta) szeretnél lenni, akkor I. kategóriába eső orvosi vizsgálatot kell csináltatnod. Ez egy kicsit drágább, a vizsgálat összetettebb és legalább évente újítanod kell.

Ha csak hobbi repülésen gondolkozol vagy nagyon az elején jársz a repülésnek és még nem tudod mit szeretnél belőle kihozni akkor az alapfokú II. kategóriájú orvosit kell megcsináltatnod, ami az I. kategóriához képest "enyhébb" vizsgálatot takar, olcsóbb és 40 év alatt 5 évente kell megújítani. Ez kb 12.000 Forintból kijön.

Mivel nem vagyok orvos ezért a teljesség igénye nélkül, mint laikus, aki részt vett már egy-két ilyen orvosi vizsgálaton elmondom hogy kb. mire számíthatsz. Reggel, 7:00-8:00 között indul a regisztráció ÉHGYOMORRA. A reggeli kezdés pontos időpontját a vizsgáló intézményben tudakolhatod meg.

Az adataid felvétele után, elküldenek laborvizsgálatra. Itt vér és vizeletet vesznek, tudod, mint bárhol máshol, más esetben. Az eredményt majd később csatolják az anyagodhoz.

Ezután szemészetre mész. Ha nem voltál még soha életedben repülő orvosin, akkor elképzelhető, hogy elolvastatják veled a színtévesztő táblát.

Teszteljünk: Látod a körökbe írt számot?

A színtévesztő olvasása után elolvastatják veled a szokásos "éles-e a szemed távolra?" táblát, úgy hogy az egyik szemedet letakarják közben. A piros vonal alatti legalsó sort nem szokták kérni. Ezt követően belevilágítanak a szemedbe, szemfenék vizsgálat miatt.

A szemészet után fogorvos következik. Érdemes a repülő orvosi vizsgálat előtt pár héttel elmenned rendbe tetetni a fogaidat, ha úgy érzed kicsit is gond van velük. Az orvosin már nem fogják neked betömni a lyukas fogaidat! Csak felírják hogy melyik tömött és melyik kezeletlen.

Belgyógyászat és sebészet. Gatyára kell vetkőzni és megnézik van-e műtéti helyed. Előre kell hajolni, aztán felegyenesedni, utána oldalra fordított arccal köhögni, miközben az orvos a hasadat vizsgálja. Átlagos lúdtalp nem szokott gondot okozni, de megint jelzem, nem vagyok orvos, ők természetesen másként is dönthetnek. Belgyógyászati vizsgálat alatt készítenek EKG-t és megmérik a vérnyomásod.

Orr-fül-gége. Hallásvizsgálat következik (volt amikor halkan suttogtak a fülünkbe és vissza kellett mondani a hallott szavakat) de mostanában ezt már elhagyják és csak egy ének-zene óráról ismer hangvillát emelgetnek hátulról hol az egyik, hol a másik füledhez, azért hogy jelezd melyik füleddel hallod a hangot és meddig. Természetesen belekukucskálnak az orrodba és a füledbe, torkodba. Ha meg vagy fázva, akkor érdemes elhalasztani az orvosit addig amíg meg nem gyógyulsz.

Neurológia: Kérik, hogy vágj grimaszokat az arcoddal, aztán menj tyúklépésben pár métert becsukott szemmel előretartott kézzel. Itt azt nézik, hogy mennyire tudsz egyenesen menni és el akarsz-e dőlni valamelyik irányban. Az ágyra ülés után megkocogtatják a karodat, lábadat egy gumikalapáccsal, gondolom a reflex vizsgálatok miatt. Aztán a szokásos kérdések: "van-e valami panaszod? Történt-e valami amiről tudni kell?" Ha ezt mondod: "nem, köszönöm jól érzem magam" akkor az arcodba nézve ezt mondják: "persze és ha lenne akkor sem árulná el, igaz?"

Ha minden vizsgálaton végigmentél, akkor kifizettetik veled a vizsgálati és a hatósági díjakat, majd ezek után haza engednek. Az orvosi papírodat majd a hatóság kipostázza pár hét múlva. Addig sajnos várni kell.

Kihagytam volna valamit? Ha igen akkor írjátok meg. Köszi.

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment