Repülőgéped megismerése – adatok és tények

Ahogy egy katonának is tisztában kell lennie az általa használt fegyver minden apró részletével, súlyával, lövési sebességével, lőtávolságával, erejével, minden előnyével és hátrányával, hiszen az élete múlhat azon, hogy felmérje mire képes a fegyvere egy adott szituációban, úgy egy pilótának is tisztában kell lennie, a saját repülőgépének adataival illetve a minimálisan és maximálisan kihozható teljesítményével.

Épp ezért elkerülhetetlen, hogy repülésed előtt megfelelően felkészülj az általad repült repülőgép összes paraméteréből. Úgy, mint sebességek, tömeg és méret adatok, szerkezeti kialakítás és alkalmazott megoldások, illetve motor teljesítmény adatok.

Figyelem! Az adott típus általános leírása nem egyenlő annak a repülőgépnek a leírásával, amelyen a repüléseket fogod végezni! Ez fontos!

Az általános típusleírástól merőben eltérő sebesség és súlyadatokkal rendelkezhet az általad repült gép.

Tegyük fel, hogy a típusleírásban a repülőgép súlyadatában üres súlyként 420 kg szerepel, ugyanakkor az általad repült repülőgép pár éve újra lett festve és beszereltek még ezt-azt amelynek következtében a tömege 450 kg-ra változott. Ez már épp elég arra, hogy az általános típus leírásban megadott átesési sebessége 70 km/ óráról a valóságban 75 km / órára változzon!

Tehát nem elég, ha halászunk a netről egy típus leírást és az bemagoljuk, mert az általunk repült repülőgép nagy valószínűséggel attól eltérő adatokkal fog rendelkezni, vagy csak pusztán le van korlátozva bizonyos funkciója (pl, nem szabad vele dugóhúzót gyakorolni, vagy a maximális sebessége 190 km / óra helyett csak 150 km / óra), amelyet csak az adott repülőgép légiüzemeltetési utasításában találunk meg. Ezt kell megtanulnod!

Én a gyakorlati képzésemet a HA-1250 lajstromszámú Movittal végeztem, ezért a HA-1250 légiüzemeltetési utasításában foglaltak voltak számomra az irányadók, nem pedig egy általános Movit leírás.

SF 25 falke légiüzemeltetési utasítás

A géped megismerése az elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításával fog történni.

Elméleti ismeretek: Ez az alábbi adatokat tartalmazza (teljesség igénye nélkül mivel ezer féle lehet):

  • Üres súly
  • Maximális felszálló súly
  • Minimális ülésterhelés egy személlyel
  • Maximális ülésterhelés (összes utas súly együttvéve)
  • Üzemanyag súlya (kg) és térfogata (liter)
  • Fesztáv
  • Hosszúság
  • Magasság
  • Szárnyfelület
  • Siklószám
  • Legjobb siklószámhoz tartozó sebesség
  • Legkisebb merüléshez tartozó sebesség
  • Legjobb emelkedési sebesség
  • Legnagyobb emelkedési képesség
  • Minimális féklap nyitási sebesség
  • Legnagyobb merülési sebesség teljesen nyitott féklapokkal
  • Utazósebesség
  • Maximális sebesség
  • Minimális (átesési) sebesség – egy személlyel illetve több személlyel
  • Hajtómű maximális fordulatszáma (felszállás)
  • Emelkedés ideális fordulatszáma
  • Normál, utazó fordulatszám
  • Olaj hőmérséklet (minimum, maximum érték)
  • Olajnyomás (minimum, maximum érték)
  • Akku töltés (tól-, ig)
  • Óránként tüzelőanyag fogyasztás (az egyik legfontosabb!)
  • Üzemanyag típusa és betölthető maximális mennyiség

Gyakorlati ismeretek

Ezt már leginkább a reptéren tudod magadra szedni. A gépet körüljárva oktatóddal átbeszélitek az összes gyakorlati tudnivalót a sárkányszerkezettől a motoron át a műszerekig. Mindent.

Pár dolog a gyakorlati részhez.

  • Szárnyprofil kialakítása (pl mennyire vastag, amely részben meghatározza a repülőgép jóindulatát)
  • Futó elrendezés (pl: mankókerekes-e vagy sem)
  • Kisebb karbantartások, szét- és összeszerelések módja, ezek lépései Karbantartáshoz, átnézéshez használatos eszközök (pl. szerszámok, üzemanyag üledék néző, stb.)
  • Olajmennyiség mérőpálca helye, mennyiség mérésének módja
  • Gépápolás, takarítás
  • Tisztításhoz használatos vegyi anyagok használata, tárolása
  • Gép- és dekktakarók felhelyezése, levétele, tárolása
  • Kerékabroncs nyomása, felfújásához használatos eszközök
  • Üzemanyag feltöltő nyílás helye és a feltöltés módja, mire kell közben ügyelni, üledékvétel, stb.
  • Kabin műszerezettsége és a kapcsolók funkciói
  • Kézzel történő gépmozgatás módja a hangárban és a szabadban
A következőkben a gyakorlati repülés felkészítésről és végrehajtásról kerül fel cikk, videó és fénykép.Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment