Repülőgép motorindítás a levegőben

Motoros gépnél a levegőben történő újraindítás rendkívüli eseménynek számít, amit egy másik fejezetben tárgyalunk majd.

Azonban motoros vitorlázó repülőgépnél a leállított motoros repülés és leszállás mindennapos tevékenységnek számít. Előfordulhat mégis olyan szituáció, hogy a repülőgép nem éri el a repteret leállított motorral, így újból be kell indítani, hogy elrepüljön vele a kívánt pontig.

Ebben az esetben az indítást célszerű a talajtól számított kb. 600 méter magasan megkezdeni annak érdekében, hogy legkésőbb kb. 400 méter magasan már meleg, üzemkész motorunk legyen.

Azért 400 méter, mert ha nem sikerül valamiért újra beindítani a motort akkor ettől a magasságtól már el kell kezdeni a vészleszállásra alkalmas terep kiválasztását is. Tovább süllyedés közben lehet ugyan tovább próbálkozni az indítással, de exponenciálisan növekvő hangsúlyt kell fektetni inkább a megfelelő terep kiválasztásra.

Az indítás hasonlóan történik mint a földön történő indítás, de a levegőben a leglényegesebb szempont, hogy közben egy pillanatra sem szabad megfeledkezni a repülőgép vezetéséről!

Ezen felül elhagyható pár olyan dolog, amit amúgy a földön meg kellene csinálni. Például parkoló fék behúzása, farok kerekes gép révén a bot indítás előtt hason, stb.

A motort repülés közben történő indításához végig kell szaladni az alábbi ellenőrző listán:

  1. Gázt alapjáratra húzni

  2. Motor hűtőzsalu továbbra is zárva

  3. Porlasztófűtés kikapcsolva

  4. Rádiót kikapcsolni (Régebbi rádióknál az indítás miatt a felszültség alatt lévő rádió tönkremehet. A beindult motor után újból be kell kapcsolni.)

  5. Kis szivatót rá lehet húzni, ha sokáig nem ment a motor és hidegebb van odakint.

  6. Motor indítógombot megnyomni.

  7. Rádiót be lehet ismét kapcsolni.

  8. 2-3 percig járatni, hogy visszamelegedjen üzemi hőmérsékletre. Addig a hűtőzsalu végig zárva van. Közben a fordulatszámot szép lassan lehet emelni, hasonlóan mintha a földön melegítenénk a motort.

  9. Fogyasztókat (pl. villogó, pozíciófény, műhorizont, ha kell, stb.) ismét fel lehet kapcsolni.

 

Videón:

Érdekesség:

Bár furcsa módjának tűnhet a levegőben történő motor indításnak (de néha működhet mikor éppen nincs elég akkumulátor felszültségünk) az, ha nyomott bottal addig növeljük a sebességet, amíg a légcsavar elkezd forogni magától a levegőben. Ekkor ráadjuk a gyújtást és egy kis szivatót is, hogy könnyebben induljon. Ez amolyan "betolásnak" számít, de igazából nem érdemes erre apellálnunk, hiszen egy erősebb és sok hengeres ráadásul rendesen lehűlt motornál szinte alig van esély az ilyenfajta újraindításra. De ha az aksi nem bírja beindítani és van elég magasságunk akkor talán érdemes megpróbálni. Azonban vigyázzunk, hogy a megengedett maximális sebességet (Vne) soha ne lépjük át, illetve hogy Va sebesség fölött óvatosan vegyük ki a süllyedésből a repülőgépet.

Természetesen a pilótaképzés során a pilóta iskola oktatója a levegőben történő motorleállítást és újraindítást ugyanúgy begyakoroltatja a növendékével, mint minden egyéb repülési mozzanatot.

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment