SPL elméleti pilóta vizsga

Az első komolyabb vizsgád az elméleti pilóta vizsga lesz. A képzés első szakasza az elméleti oktatás, ahol az alábbi témakörökből készít fel az oktatód:

  1. Mechanikai alapismeretek
  2. A légkör és összetétele
  3. Aerodinamika
  4. Szilárdságtan
  5. Repülőgép szerkezettan
  6. Motortan, hajtóművek
  7. Műszertan
  8. Elektromosságtan és rádiótechnika
  9. Légialkalmasság és üzemeltetés
  10. Meteorológia
  11. Légiközlekedési jogi alapismeretek (légijog)
  12. Repülési szabályok
  13. Rádiótávbeszélő-kezelési ismeretek
  14. Repülési gyakorlatok és eljárások
  15. Repüléstervezés
  16. Légi navigáció
  17. Pszichológiai alapismeretek
  18. Repülésélettan
  19. Elsősegélynyújtás

Természetesen az elméleti képzéssel párhuzamosan már elkezdheted a gyakorlati repüléseket is, de tudnod kell, hogy egyedül nem repülhetsz addig, amíg az elméleti "házi" vizsgát (SPL – Student Pilot Licence, Tanuló Pilóta Jogosítvány) le nem tetted. A "házi" vizsga alatt azt értem, hogy nem a hatóság fog elméletből vizsgáztatni, hanem az a pilótaiskola, ahova beiratkoztál tanulni. A hatóság előtti elméleti vizsgát majd csak akkor kell tenned, mikor befejezted a gyakorlati kiképzésedet is vagy nagyon arrafelé jársz már.

Ha pedig már ezt a hatósági elméleti vizsgát is letetted, akkor 24 hónapod van arra, hogy a gyakorlati (ahogy itt nevezik: jártassági) vizsgát is megcsináld. Különben újból le kell vizsgáznod a hatóság előtt elméletből.

PPL Test Exam

A pilóta iskolád erősségét jelzi, hogy mennyire veszik komolyan a házi vizsgát. Tehát fel kell készülnöd belőle rendesen, már csak azért is, mert a gyakorlati repülési képzésed után a hatóságnál is meg kell hogy ismételd majd a vizsgát és arra is fel kell készülni. Jobb korábban megtanulni az anyagot, mint utólag, többszöri ismételt vizsga (-pénzen) javítgatni.

Arra figyelj, hogy ha a gyakorlati képzésed nagyon előreszaladt (pl. 15 repült óránál vagy afelett vagy) és az elméleti tanfolyamnak még csak a felénél jársz, akkor előfordulhat, hogy 20-22 óra környékén hosszabb ideig szüneteltetned kell majd a gyakorlati repülésed, mert ekkor következne az első egyedüli repülésed – amit pedig SPL házi vizsga nélkül nem fognak engedni.

Az SPL vizsga pedig csak az elméleti tanfolyam után lesz. A több hetes repülési kihagyás után pedig ismét gyakorlatba hozó repüléseket kell végezned, mielőtt elengednek egyedül iskolakörözni az pedig ismét a pénztárcádat fogja megterhelni. Persze gyakorolni soha nem lehet eleget...

Tehát érdemes úgy időzíteni a gyakorlati repüléseket, hogy az SPL megszerző elméleti vizsga időpontja körül legyen kb. 15-18 repült órád. Ekkor, ha elsőre sikerül a házi elméleti vizsga, akkor az alatt az egy-két-három hét alatt amíg a hatóság megküldi az SPL papírodat még "lenyomod" a maradék felszállásokat illetve óraszámokat és pont mehetsz is az első egyedülidre!

Érdemes még az elméleti tanfolyam alatt kérdezni-kérdezni-kérdezni annyit, amennyit csak tudsz. Ha valamit nem értesz, akkor azonnal kérdezz!

Ne hidd, hogy épp arra nem lesz szükség a repülésed közben és a vizsga során, amit éppen nem értesz. Minden mindennel összefügg, ezért jól sajátítsd el az alapokat, főleg ha nagygépes repülésre vágysz. Nem mintha a kisgépesnél nem lenne fontos, de a nagygépeshez közel sem fogsz kerülni a biztos elméleti alapok nélkül.

A vizsgára felkészülés közben sem akkor jársz jól, ha a tankönyv teszt kérdéseinek válaszait magolod be, ugyanis a hatósági vizsgán már nem ugyanazok a kérdése lesznek, hanem a JAR-FCL kérdéssorból véletlenszerűen generált kérdések amit csak akkor tudsz majd megválaszolni ha érted a házi vizsgára bemagolni kívánt válaszok mögöttes tartalmát és "miértjét".

Ehhez pedig, ha valamit nem értesz, akkor az elméleti tanfolyamon kérdezz és kérdezz.

Amennyiben nem sikerül elsőre a fent felsorolt tantárgyakból elérned a 75 %-os minimális szintet akkor CSAK abból a tantárgyból kell ismételt vizsgát tenned, amelyikből elhasaltál.

Készülj fel jól és sikerülni fog!

Hajrá!

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment