Vágjunk a közepébe!
Ahogy ígértem 2011 őszén egy új tanfolyamot indítok. Ez a tanfolyam arról fog szólni, hogy saját magamon bemutatom, hogyan lehet ma Magyarországon bárkiből pilóta a legelső lépésekről indulva.
Mivel nem élek nagy lábon (értsd: nem vagyok gazdag, átlagos keresettel vagy az alatt bírok) és még családom is el kell tartanom, ezért azokat a megoldásokat keresem és tartom szem előtt amelyek a legkevesebb pénzbe kerülnek nekem és majd Neked is, ugyanakkor a legnagyobb előrehaladást jelenthetik a képzésed során.
Természetesen a pilótaképzésnek több útját is lehet választani. Én csak egyet tudok bemutatni, ha ez számodra nem szimpatikus akkor kérlek válassz másik utat. Nem ígérem hogy amit írni vagy bemutatni fogok az a tökéletes recept. Nem hangoztatom hogy amit én végigjárok az a tuti módszer a pilóta képzésre. Csupán egy mód, aminek számos variációjával találkozhatsz Te is, ha pilótaságra akarod adni a fejed.
Előéletem:
Nem nulláról kezdtem idén a repülést, annyit tudni érdemes rólam. Repülőgép-szerelőként végeztem, majd ezt követően kb 6 évig a repülés közelébe sem kerültem. 2000-ben lett meg az első állásom, amiből félretéve elkezdtem vitorlázógéppel repülni. Szerettem volna motorossal is, de arra akkor nem volt pénzem. Most sincs sokkal több, de most már átallokáltam a pénzt más területről és 2011-ben elkezdtem a motoros tanfolyamot.
Tehát a repülés elméleti és gyakorlati alapjai a fejemben voltak, mikor idén tavasszal elhatároztam, hogy belekezdek a motoros elméleti tanfolyamba. Mivel az elméleti tanfolyamot követő vizsga után jogszabály szerint 3 évem van arra hogy a gyakorlati képzést is befejezzem, ezért arra gondoltam, hogy amennyiben a gyakorlati repülésre nem jön össze a pénz, akkor talán majd jövőre és addig sem kell újból levizsgáznom elméletből.
Megnéztem a neten fellelhető összes repülőiskola árait és beszéltem olyanokkal is, akik korábban (pl tavaly) csinálták meg a motoros szakszót.
Korábbi oktatóimat is megkérdeztem, hogy lenne-e valaki aki elvállalja az elméleti képzés után a gyakorlati oktatást. Nekem fontos szempont volt, hogy a gyakorlati képzés lehetőleg ugyanazon a reptéren folyjék, amelyen vitorlázok, így nem kell hétvégente egyik reptérről a másikra utaznom, hanem csak átülők a motorosból a vitorlába majd utána vissza. Persze végül nem így alakult de az már más téma…
Végül egy oktatót találtam aki motoros repülés tekintetében kiváló és korábban is oktatott már sok-sok növendéket. Ő elvállalta aminek nagyon örültem. Kiderült, hogy annál a repülőiskolánál is dolgozik, amelyiket mások is ajánlották már.
Így adva volt a repülőiskola és mellé az gyakorlati oktató is. Jeleztem az iskolának hogy motoros elméleti képzésre szeretnék jelentkezni, ahol felvették az adataimat. Pár héttel később jelezték, hogy március elején indul a tanfolyam, és megadták hogy hol és mikor kell megjelenni a beiratkozáshoz. Ez a képzés egy XIV. kerületi szakközépiskolában indult, annak is ez egyik tantermében, heti kettő alkalommal, alkalmanként 2 óra időtartamban, este 6 és 8 óra között.
Az elméleti képzés 3 hónap volt, amelynek a végén egy elméleti házi vizsgát kellett tenni, felkészülve a képzés alatt megadott kérdésekből. A házi vizsgát igenis komolyan vették, még buktattak is, engem is elkaszáltak egy tantárgyból (légijog) amiből egy héttel később ismét vizsgázni kellett.
Ami jó a 2009-es törvény óta az az, hogy a motoros vitorlázó pilóta képzés és a motoros pilóta képzés ugyanazt az elméleti tananyagot öleli fel, így nem kell a tanfolyam előtt eldöntened, hogy végül a drágább motoros pilóta gyakorlati képzést választod-e vagy a relatíve olcsóbb motoros vitorlázó képzést. Ennek megfelelően én sem tudtam eldönteni, hogy a tanfolyam után a motorosba kezdek-e bele (mert összejön rá a pénz) vagy a movitba (nem jön össze rá a pénz)
Végül dönteni kellett és a Movit képzés mellett döntöttem.
A tanfolyam résztvevői a tanfolyam elkezdésekor már 8-15 óra repült idővel rendelkeztek. Gyakorlatilag párhuzamosan folyt az elméleti és a gyakorlati képzésük. Erre mindenkinek lehetősége van, mivel az első egyedül repülés a kiképzési tematika szerint 20-22 óra repülés után hajtható végre, de lényeges hogy az egyedül repülésre a növendéknek rendelkeznie kell az elméleti tanfolyam elvégzését követő házi vizsga „megfelelt” eredményével, amit a Növendék Szakszolgálati Engedélynek hívunk. Angolosan SPL (Student Pilot Licence).
Amíg nincs a növendéknek SPL vizsgája addig hiába éri el a gyakorlati képzésben a 20-22 órát, nem repülhet egyedül. Én az SPL megszerzése előtt kb. egy hónappal, áprilisban kezdtem el a gyakorlati repülést, így az SPL megszerzést követően még bőven volt mit repülnöm az egyedülrepülési óraszámig.
Hozzá kell tennem, hogy amennyiben rendelkezel már valamilyen törvényben meghatározott repülős szakszolgálati engedéllyel akkor a korábbi repülési időd egy bizonyos óraszámát beszámítják a motoros repülési idődbe. Ez nagy könnyebbség, hiszen a teljes képzési tematika minimum 45 repült órát ír elő a képzés során, amelybe nekem a kb. 90 repült vitorlázó órám 10 százaléka, de legfeljebb 10 óra beleszámított. Vagyis 9 órát levonhattam a 45 előírt órából, ennyivel kevesebbet kellett a gyakorlati repülés során fizetnem és lerepülni.
Tehát megvolt a kötelezően lerepülendő óraszám, megvolt az elméleti tanfolyam ahova járni fogok majd, megvolt a tanfolyam ára is (80 ezret mondtak és írtak emailben is, de végül 90 ezret kellett befizetni, amin nem mosolyogtam akkorát…) és megvolt a gyakorlati oktatóm is. Még nem tudtam hogy mennyiért vállalja el az oktató a repülést, mert arról nem beszéltünk, de belevágtam így is hiszen ha túl drága lesz a motoros képzés óradíja, akkor legfeljebb maradok a Movitnál.
Megosztás a Facebook-on