[lang_hu]
Nézzük, mi a kiindulási alap:
(mivel minden a fejben történő előzetes felkészüléssel kezdődik!)
-
Ha a reptér mellett van település, akkor fölé nem szoktunk motoros géppel iskolakört felépíteni. Tehát marad a leszállópálya másik oldala, amerre az iskolakört elkezdjük repülni. Ez már elég sok mindent behatárolhat egy esetleges kényszerhelyzet esetén.
-
Ha azon az oldalon is vannak tereptárgyak (pl hangár, torony, adóvevő antenna, magas fák, stb), akkor motorleállás esetén a fölöttük lévő részt sem szabad már igénybe venni, mert vagy át tudsz felette még siklani és akkor azt azt jelenti, hogy a pálya fölött viszont elég magasan leszel, így hosszú lesz a leszállásod, de az is lehet, hogy a pálya fölött pont a megfelelő magasságon lennél, ugyanakkor emiatt nem tudsz átrepülni a magas tereptárgyak fölött.
-
Kényszerleszálláshoz a behelyezkedést olyan terület fölött hajts végre, ahol nincsenek magas akadályok, így elképzelhető, hogy az iskolakörnek csak egy kicsiny része lesz alkalmas arra, hogy visszahelyezkedj a reptérre.
Az iskolakör irányával természetesen felszállás előtt már tisztában vagyunk, de azt is fejben kell tartani, hogy egy motorleállás estén milyen magasságon és merre fordulunk!
Mivel motorleállás esetén megszűnik a vonóerőnk, a legfontosabb, hogy továbbra is biztosítanunk kell a repülőgép repüléséhez elengedhetetlenül szükséges sebességet, melyet a botkormány megnyomásával, a horizonthelyzet megnövelésével érhetünk el. Onnantól, hogy nem húzza előre a repülőgépünket a motor, sebességet csakis a magasságunk sebességre történő elcserélésével tudjuk biztosítani, illetve végig a siklás során a kettő optimális egyensúlyát kell megtalálnunk! A vonóerőt siklásban a helyzeti energiánk felemésztése fogja biztosítani. Minél magasabban vagyunk a leálláskor, annál tovább fenntartható helyzeti energia áll rendelkezésünkre – még ha erről épp abban a pillanatban nem is fogunk sokat filozofálni…
Motorleállás esetén motoros repülőgépünket azonnal vitorlázó siklógéppé kell változtatnunk és ekkor előkerül az, hogy mennyi is a siklószáma és annak ideális sebessége. Nem árt, ha tudjuk, mennyi az optimális siklósebességünk, mert azon kell tartani a sebességmérőt ahhoz, hogy a legnagyobb föld feletti távolságot megtéve visszaérjünk a reptérre vagy kiszemelt kényszerleszálló területre.
Ha iskolakörön vagyunk és repülőgépünk siklószáma megengedi, akkor abban a pillanatban mikor a motor teljesítmény csökkenését észleljük – a magas tereptárgyak kerülésével – a reptér felé fordulunk. Bárhol is vagyunk az iskolakörön, egyből fordulunk, mert inkább a reptér fölött vagy a reptér közvetlen közelében dobjuk el a magasságot, mint a reptértől távolabb. Arra persze figyelni kell, hogy közben ne keresztezzük mások útját, de ez nem azt jelenti, hogy mi adunk neki elsőbbséget, mivel a kényszerhelyzetben lévő gépnek elsőbbsége van minden más járművel szemben, – főleg ha ezt rádión is jelezte – hanem csak azt, hogy figyeljünk!
Iskolakörön azért van egy pár másodpercünk, hogy leadjuk a jelzést a reptér frekvenciáján.
HA-1250: „Farkashegy Info, itt a HA-1250 motorleállás miatt, kényszerhelyzetet jelentünk és a reptéren leszállunk!”
Vagy bármi ilyesmit ami eszünkbe jut, elmondjuk azért, hogy tudják a földön lévők is, hogy miért keresztbe fogjuk megközelíteni a repteret és ne kezdjen meg más repülőgép felszállást vagy ne indítsanak vitorlázógép startot. Transzponder kódot nem kell 7700-ra állítani és a rádiót sem vészhelyzeti frekvenciára, mivel időnk sem lesz rá az alacsony magasság miatt. A legfontosabb a repülőgép vezetése, minden egyéb csak plusz.
Mivel iskolakörön magasan vagyunk (kb. 500-700 láb) ezért csalóka ugyan, de hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy bármi felett át tudunk repülni.
Ezzel óvatosan. Sajnos én is sokszor elrontom a gyakorlatot (és az éles szituációt is!), mert magas fák vagy épületek fölött próbáltam a reptérre behelyezkedni, arra gondolva úgyis átférek fölötte.
Ez hiba! Ne tedd! Keresd meg azt az egyenest a reptérhez, amit úgy érsz el, hogy nem kell magas tereptárgyak fölött átrepülnöd, legfeljebb csak kisebb (1-1,5 méteres) bokrokon.
Ha úgy véled, hogy át fogsz férni a magas tereptárgy fölött akkor előfordulhat, hogy végül mégis tévedni fogsz, mert amíg a magas tereptárgy felé tartasz, bármi közbejöhet és a korábban kalkulált magasságod lecsökkenhet annyira, hogy pont odaérve fogod észrevenni, nem mész át fölötte. Például belerepülhetsz egy függőleges leáramlásba vagy jobban nyomod a gépet, mint a siklósebessége lenne, vagy csak erős szembeszélben repülsz, így többet merülsz, mint mész előre. Ha pedig még rá is jössz, hogy elrontottad és látod, hogy nem fogsz átmenni fölötte, akkor indul a pánik: merre forduljak? Jobbra? Balra? Meg tudom még kerülni egyáltalán? Ha nem a reptérre akkor hova szálljak?
Nézd meg a következő videómat. Erős szembeszélben vitorlázógéppel kb. 140-150 méter magasan kötélszakadásom volt. Ez a magasság már nem tette lehetővé, hogy egy ilyen jól sikló vitorlázógéppel előrefelé leszálljak, mert túlrepültem volna a pályán, ezért előrefelé szembeszélben haladva az épületek és a fák fölött fordultam, kíváncsiságból, kipróbálva a hátszeles leszállást. Itt könnyen gond lehetett volna, ha idő közben megmerülök, ezért ilyet nem csinálunk. Inkább kerüljük a magas tereptárgyakat és erős szélben mindig széllel szemben oldjuk meg a leszállást.
Tehát Te mindig olyan helyet keress a reptérhez vezető irányon, ami egyrészt nem vezet át magas tereptárgyak fölött illetve széllel szemben fogsz tudni leszállni. A videón látszik, hogy a hátszél miatt a reptér északi végéből egészen a déli végéig tartott a leszállás, holott kb. a reptér egyharmadánál már a föld fölött voltam egy méteren, de végigfújt a szél egészen az indulási helyig. Inkább ebből a hibából tanulj, mint a sajátodból.
Behelyezkedésnél az ideális leszálló mező az, ha a reptér hosszát 3 részre osztjuk gondolatban, és az első harmad körüli részre tervezzük a földetérést. Így lesz elég helyünk a kifutásra is, illetve ha elszámítottuk magunkat és végül rövidek lennénk, akkor is ott van még az első harmad, amire leszállhatunk.
Sajnos a bemutatott videókon én a legtöbbször a leszállópálya küszöbére helyezkedtem, ami hiba. (De ezt csak azért tettem, hogy legyen utána még elegendő hely az átstartolásra)
- Szabályok:
-
Leállás után mindig a reptér felé fordulni. Ne a reptértől elfelé kezd a fordulót, mert egyrészt a gép távolodni fog a leszállási helytől, miközben csökken a magassága, másrészt lehet, hogy miközben épp háttal vagy a reptérnek a forduló közben akkor mész bele egy merülésbe (leáramlásba) és mire befejezed a fordulót, épp azon a ponton vagy ahonnan elindultál csak éppen 150 méterrel alacsonyabban, mi hiányozhat még a későbbiekben a reptér eléréséhez.
-
Ne repülj tereptárgyak fölé még akkor sem, ha úgy gondolod át fogsz tudni repülni fölötte. Mire odaérsz, egy leáramlás miatt „megmerülhetsz” annyira, hogy nem mész át fölötte.
-
Az utolsó fordulót lehetőleg széllel szemben végezd és minimum 50 méter magasan fejezd be.
-
A leszállási irány is széllel szemben legyen.
-
Leszálláshoz ne a küszöbre próbálj helyezkedni, mert ha idő közben rövid leszel, motor hiányában nem fogod tudni korrigálni egy kis gázadással.
-
Bár elsőbbséged van a többi géppel szemben – főleg ha rádión jelezted is – de azért figyeld a többieket is.
-
Benzincsapot elzárni, gépet végig optimális sebességen tartani.
Ha tetszett, kérlek, ajánld ismerőseidnek!
Jó leszállást!
Tarnóczi Sándor
[/lang_hu]
[lang_en]
[/lang_en]