Repülőgép átvétel II / II. rész – Sárkány és hajtómű ellenőrzés

Sárkány ellenőrzés:

A kabin ellenőrzés utolsó fázisaként egyúttal megkezdődik a repülőgép sárkányszerkezetének ellenőrzése is. („Sárkánynak” nevezzük a repülőgép hajtómű nélküli részét, vagyis a repülőgép vázát)

Még a kabinban az ülés hátpárnáját elhajtva benézünk hátrafelé a rácsszerkezetű törzs belsejébe, látunk-e idegen tárgyat a gépben. Bizony előfordulhat, hogy kiesett biztosítótűt, aprópénzt vagy fűszálakat találunk odabent, ami természetesen nem direkt került a gépbe, hanem belehullott, vagy alulról felverődött. A gondot akkor okozhatja, ha beékelődnek a tolórudak mozgatásai közé és nem tudjuk miattuk a kormányokat megfelelően kitéríteni. Szintén megmozgatjuk a botkormányt, oldalkormányt és a féklapot, látunk-e idegen tárgyat a gép törzsében.

Ha minden rendben, akkor elkezdhetjük körbejárni a repülőgépet.

Figyelem! A körbejárás előtt csukjuk vissza a kabintetőt! Ha nem így teszünk, akkor egy könnyed szellő majd visszabillenti helyettünk és lecsapódva megrepedhet. Sokba fog kerülni…

SF 25 falke tyre pressure

Guggoljunk le, nézzük meg a kerekét, látunk-e valami rendelleneset. Ellenőrizzük a kerék lapultságát, amelyből következtetni lehet arra, hogy az előírt nyomást biztosítja-e vagy sem. Ha szükséges kompresszorral fújjunk a kerékbe.

Ezután átmegyünk a repülőgép jobb oldalára (4. pont) és a szárny bekötés – törzs találkozásánál megnézzük, hogy van-e és ha igen, mekkora a hézag. Ha van, akkor ezt jelezzük az üzembentartónak.
SF 25 falke pre-flight preparation
A szárnytőtől a szárnyvég felé haladva végignézzük a belépőélet (6. pont) illetve bepillantunk a szárny alá, ahol a szárny alsó felét (5. pont) vesszük szemügyre. Itt elképzelhető, hogy találkozni fogunk a transzponder adóval (magyarul: másodlagos válaszjel adóval) ami egy kis kiálló fém darab. Ne mozgassuk, ne nyúljunk hozzá. Ha a szárnyon zúzódást, horpadást, repedést, vászon felválást találunk jelezzük az üzembentartónak.
A szárnyvégre érve két kézzel megfogva a véget ÓVATOSAN (!) előre hátra megmozgatjuk a szárnyat (7. pont) figyelve, hogy a szárnytőben érzünk-e valamiféle kotyogást. Elvileg nem szabad kotyogást érzékelnünk. ÓVATOSAN föl-le is megmozgathatjuk.

Ezután a szárnyvégtől a szárnytő felé haladva végigmegyünk a kilépőél mentén és szemügyre vesszük a csűrő vásznazását és a csűrő bekötést (8. pont). A csűrőt megmozgatjuk fel-le irányba illetve jobbra-balra is teszünk vele egy ÓVATOS próbát. Ha ez utóbbi sikerül, akkor gond van, ne szálljunk fel. Lényeges, hogy a bekötésben rendben legyen a csűrő, ne kotyogjon, csak akadálymentesen fel-le mozogjon.

A szárnytőben ismét megnézzük a szárny és törzs közötti hézagot (9. pont), ha van, akkor egyeztetünk az üzembentartóval.

A törzs mellett a farok felé haladva (10. pont) megnézzük, hogy a vászon rendben rásimul-e a törzsre, vagy van-e esetleg valahol szakadás, felválás. Nézzük meg azt is, hogy a vászon be van-e rogyva, gyűrődik-e valahol a törzsön. Az annak a jele lehet, hogy a törzs egy erősebb igénybevételtől elferdült és a vászon most gyűrődik rajta.

A vízszintes vezérsíknál ellenőrizzük a vezérsík bekötést, majd óvatosan megmozgatjuk fel-le irányban a vezérsíkot, figyelve hogy mennyire lötyög, mennyire kotyog (11. pont). Ha lötyög vagy ha kotyog, akkor javítani kell, felszállás aznapra halasztva.

Megnézzük a függőleges vezérsíkot is, szemrevételezzük a bekötését (12 és 13. pont).
A vízszintes vezérsík bal oldalát megkerülve a törzs mellett végig megyünk a bal szárnytőig (14. és 15. pont). Ott szintén hézagot nézünk, majd a kilépőél mentén a csűrőket nézzük meg és azok bekötését (16. és 17. pont), a szárnyvéget megmozgatjuk – ÓVATOSAN (18. pont).

Ezután a bal szárny belépő éle mentén végigvizsgáljuk a szárnyat és visszatérünk a kabinhoz (19. és 20. pont).
Bármit észlelünk, egyeztessünk a gép üzembentartójával.

Ellenőrizzük a gépben lévő üzemanyag mennyiségét és amennyiben szükséges tankoljunk a gépbe.

Motor ellenőrzés:

Gyakorlatban, hibamentes motornál csupán egy olajszint ellenőrzést kell végrehajtanunk. A művelet ugyanaz, mint egy autónál. Az olajszint jelző pálcát a motorblokkból kihúzva megtöröljük (papír zsebkendő, rongy vagy akár egy marék letépett fűcsomó is jó erre), majd visszadugjuk koppanásig és ismét kihúzva megnézzük, hogy a szint mit mutat. Ha a minimum és maximum jelzés között van HIDEG motor mellett az olajszint, akkor megfelelő. Ha kevesebb, akkor után kell tölteni, ha több, akkor le kell belőle engedni. Ezeket a műveleteket ne mi, hanem lehetőleg szakember végezze, mert nem mindegy, hogy milyen olajat és hol töltünk utána.

SF 25 falke oil level check
SF 25 falke oil level stick
Motor ellenőrzéskor érdemes még a légcsavart is kézzel megmozgatni, nem kotyog-e, nem lötyög-e. Nézzük végig a légcsavar tollakat, hogy van-e rajta sérülés, látható repedés, erősebb ütődés.
Természetesen a légcsavarhoz csakis KIKAPCSOLT gyújtáskapcsoló és főkapcsoló mellett nyúlunk hozzá!

Ha összetettebb motor ellenőrzést akarunk végezni, akkor egy csavarhúzóval levehetjük a felső és alsó motorburkoló lemezeket és megnézhetjük a motort. Amit érdemes figyelni az az, hogy nincs-e valahol kifolyt benzin vagy olaj. Esetleg a csöveken repedések, szakadások vannak-e, csavarok, biztosítások között van-e olyan, amelyik hiányzik vagy meglazult, idegen tárgy beékelődött-e a motortérbe. Tehát bármit, ami nem oda illőnek és nem rendeltetésszerűnek tűnik érdemes a repülőgép karbantartójával egyeztetni.

falke motor

Megnézzük még, hogy a motorfelfüggesztés rendben van-e, repedés látható-e a vasalaton és a csomópontokon.

Ha minden rendben visszahelyezzük a motorburkolatot és meghúzzuk a rögzítő csavarokat.

Ha mindent átnéztünk a repülőgépen (motor, sárkány, kabin) akkor a repülőgép gépnaplójába rögzítsük, hogy a gépet repülésre alkalmasnak találtunk és átvettük.

Mivel a motoros (és motoros vitorlázó) gépek többsége „pilóta üzemeltetésűek” ezért a gépet repülés előtt nem kell kiadatni a hangármesterrel (neki is alá kellene írni, hogy átadta nekünk). Elég, ha csak saját magunk dokumentáljuk a gépátvételt.
Ugyanígy dokumentáljuk majd természetesen a repülés utáni gépátadást is.

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .