Az első komolyabb vizsgád az elméleti pilóta vizsga lesz. A képzés első szakasza az elméleti oktatás, ahol az alábbi témakörökből készít fel az oktatód:
- Mechanikai alapismeretek
- A légkör és összetétele
- Aerodinamika
- Szilárdságtan
- Repülőgép szerkezettan
- Motortan, hajtóművek
- Műszertan
- Elektromosságtan és rádiótechnika
- Légialkalmasság és üzemeltetés
- Meteorológia
- Légiközlekedési jogi alapismeretek (légijog)
- Repülési szabályok
- Rádiótávbeszélő-kezelési ismeretek
- Repülési gyakorlatok és eljárások
- Repüléstervezés
- Légi navigáció
- Pszichológiai alapismeretek
- Repülésélettan
- Elsősegélynyújtás
Természetesen az elméleti képzéssel párhuzamosan már elkezdheted a gyakorlati repüléseket is, de tudnod kell, hogy egyedül nem repülhetsz addig, amíg az elméleti „házi” vizsgát (SPL – Student Pilot Licence, Tanuló Pilóta Jogosítvány) le nem tetted. A „házi” vizsga alatt azt értem, hogy nem a hatóság fog elméletből vizsgáztatni, hanem az a pilótaiskola, ahova beiratkoztál tanulni. A hatóság előtti elméleti vizsgát majd csak akkor kell tenned, mikor befejezted a gyakorlati kiképzésedet is vagy nagyon arrafelé jársz már.
Ha pedig már ezt a hatósági elméleti vizsgát is letetted, akkor 24 hónapod van arra, hogy a gyakorlati (ahogy itt nevezik: jártassági) vizsgát is megcsináld. Különben újból le kell vizsgáznod a hatóság előtt elméletből.
A pilóta iskolád erősségét jelzi, hogy mennyire veszik komolyan a házi vizsgát. Tehát fel kell készülnöd belőle rendesen, már csak azért is, mert a gyakorlati repülési képzésed után a hatóságnál is meg kell hogy ismételd majd a vizsgát és arra is fel kell készülni. Jobb korábban megtanulni az anyagot, mint utólag, többszöri ismételt vizsga (-pénzen) javítgatni.
Arra figyelj, hogy ha a gyakorlati képzésed nagyon előreszaladt (pl. 15 repült óránál vagy afelett vagy) és az elméleti tanfolyamnak még csak a felénél jársz, akkor előfordulhat, hogy 20-22 óra környékén hosszabb ideig szüneteltetned kell majd a gyakorlati repülésed, mert ekkor következne az első egyedüli repülésed – amit pedig SPL házi vizsga nélkül nem fognak engedni.
Az SPL vizsga pedig csak az elméleti tanfolyam után lesz. A több hetes repülési kihagyás után pedig ismét gyakorlatba hozó repüléseket kell végezned, mielőtt elengednek egyedül iskolakörözni az pedig ismét a pénztárcádat fogja megterhelni. Persze gyakorolni soha nem lehet eleget…
Tehát érdemes úgy időzíteni a gyakorlati repüléseket, hogy az SPL megszerző elméleti vizsga időpontja körül legyen kb. 15-18 repült órád. Ekkor, ha elsőre sikerül a házi elméleti vizsga, akkor az alatt az egy-két-három hét alatt amíg a hatóság megküldi az SPL papírodat még „lenyomod” a maradék felszállásokat illetve óraszámokat és pont mehetsz is az első egyedülidre!
Érdemes még az elméleti tanfolyam alatt kérdezni-kérdezni-kérdezni annyit, amennyit csak tudsz. Ha valamit nem értesz, akkor azonnal kérdezz!
Ne hidd, hogy épp arra nem lesz szükség a repülésed közben és a vizsga során, amit éppen nem értesz. Minden mindennel összefügg, ezért jól sajátítsd el az alapokat, főleg ha nagygépes repülésre vágysz. Nem mintha a kisgépesnél nem lenne fontos, de a nagygépeshez közel sem fogsz kerülni a biztos elméleti alapok nélkül.
A vizsgára felkészülés közben sem akkor jársz jól, ha a tankönyv teszt kérdéseinek válaszait magolod be, ugyanis a hatósági vizsgán már nem ugyanazok a kérdése lesznek, hanem a JAR-FCL kérdéssorból véletlenszerűen generált kérdések amit csak akkor tudsz majd megválaszolni ha érted a házi vizsgára bemagolni kívánt válaszok mögöttes tartalmát és „miértjét”.
Ehhez pedig, ha valamit nem értesz, akkor az elméleti tanfolyamon kérdezz és kérdezz.
Amennyiben nem sikerül elsőre a fent felsorolt tantárgyakból elérned a 75 %-os minimális szintet akkor CSAK abból a tantárgyból kell ismételt vizsgát tenned, amelyikből elhasaltál.
Készülj fel jól és sikerülni fog!
Hajrá!
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on