Repülési időgyűjtés

A repülési időgyűjtés egy nagyon kardinális pont a kereskedelmi utasszállító pilótaképzés felé vezető úton.

Persze pofon egyszerű annak, akinek megvan hozzá a pénze, de alapvetően a legtöbb pilóta csak apránként tudja gyűjtögetni a repülési idejét.

Ennek az az oka, hogy a PPL motoros repülőgép jogosítás (angolul: Private Pilot Licence) megszerzésével csupán 45-50 óra közötti repülési tapasztalata van a pilótának és csupán hobbi célból, magánemberként, magánpilótaként repülhet úgy, hogy pénzt nem fogadhat el a repülésért senkitől.

Így aztán a PPL szakszolgálati engedéllyel sajnos nem szabad fizető munkát vállalnia sehol a világon, ezért mihamarabb meg kell szereznie a Kereskedelmi Pilóta Jogosítást, angolul CPL-t (Commercial Pilot Licence) amivel már díjazás ellenében is végezhet repüléseket.

Igen ám, de a CPL jogosítást csak 200 repült óra után szerezheti meg, így aztán a PPL megszerzését követően még valahogy össze kell gyűjtenie saját költségen plusz 150 órát, hogy megkaphassa a CPL jogosítást. A CPL-el a zsebében pedig már törvényesen is vállalhat olyan repüléseket amit nem ő fizet saját pénzből.

Szóval első körben ez az első 200 óra összegyűjtése a cél ami talán a legnehezebb egy kereskedelmi pilóta karrier felé törekvő számára.

Aztán ha megvan a 200 repült óra és mellé a CPL jogosítás, akkor következhet a légitársaságok által megkövetelt minimális repülési idő összegyűjtése.

Ez általában 300 és 2000 óra között szokott változni, légitársaságtól és betöltendő pozíciótól függően.

Vegyük sorra, hogy milyen módon lehet repülési időt gyűjteni:

 

Pilóta oktatás

Ha oktatni szeretnél akkor erre egy külön oktatói tanfolyamot kell elvégezned, mely elméleti és gyakorlati számonkérésből áll össze. Bár nem kell CPL-t szerezni ahhoz hogy az oktató jogosítást megkapd, de az CPL elméleti ismeretekből vizsgáznod kell ha csupán PPL-ed van és itt is meg kell lenni a 200 óra repülési időnek, melyből legalább 150 órát parancsnokpilótaként kell lerepülnöd.


aero AT3 Very Light Aircraft
Kattints a képre a nagyításhoz

Oktatni úgy tudsz, hogy csatlakozol valamelyik pilótaiskolához, ahol vagy fizetett alkalmazott leszel vagy „külsős” oktató. Minél többet oktatsz, annál gyorsabban gyűlik a repülési időd. Magyarországon túl sok pénzt ne várj tőle, főleg ha kezdő vagy. Hallottam már olyat, hogy ezt ingyen csinálják idehaza az oktatók, de olyat is hogy ők fizetnek azért, hogy oktathassanak…

 

Vitorlázó-repülőgép vontatás

A PPL szakszolgálati engedélyed megszerzését követően legalább 30 órát parancsnokpilótaként repülve megszerezheted a vitorlázórepülő vontatói engedélyt.

Természetesen ehhez egy tanfolyamot kell elvégezned, illetve ha nincs vitorlázó repülőgép szakszód, akkor öt felszállást vontatott vitorlázógépen is le kell repülnöd.

Pénzért viszont továbbra sem vontathatsz akkor, ha „csak” PPL-ed van és még nincs meg a CPL-ed!

Amit idehaza nem nagyon reklámoznak: ha csak nincs valakid, aki nagyon benne van a vontatásban, akkor kicsi az esélyed, hogy a vontatói képzés elvégzését követően vontatógéphez is fogsz jutni… Sok a vontatópilóta, de kevés a vontatási lehetőség. Sajnos ez van…

 

Légi reklám vontatás

Pontos megnevezése: Transzparensvontatás

Hasonló a vitorlázó repülőgép vontatáshoz, ahol egy hosszú kötél végén lévő feliratot kell bizonyos terület fölött végighúzni.

A felszállás a vontatmány nélkül történik, csupán a vontató kötelet húzza magával a repülőgép, melynek a végén egy kampó van. A reklám a földön van és a hozzá kötött kötélvég a föld fölött van kifeszítve két földbe szúrt pálca között.

Mikor a repülőgép elrepül a kampós vontatókötelével a két pálca között, akkor a kampó beleakad a kifeszített kötélbe és így „felveszi” a földről a reklámot.

A reklám leoldását a pilóta végzi, egy kar meghúzásával, ami a repülőgép végére erősített kötelet leoldja.

Transzparensvontató jogosítást PPL szakszóval is szerezhetsz, ha a PPL szakszód megszerzése UTÁN még összegyűjtesz legalább 100 repült órát parancsnokpilótaként és legalább 200 felszállást illetve elvégzed az transzparensvontatói képzést.

 

Ejtőernyős ugrató pilóta

PPL-el végezhető tevékenység, de továbbra sem kérhetsz érte pénzt.

Nem nagyon vagyok otthon az eje ugratásban, így inkább nem okoskodom. Keress fel olyan reptereket ahol van ejtőernyős ugrás és érdeklődj náluk a pontos feltételekről.

 

Légi fényképezés vagy térképészet

A légi fényképezés engedélyköteles tevékenység. Idehaza kicsi az esély hogy ezzel a tevékenységgel sok időt fogsz tudni gyűjteni, de az elméleti lehetősége ettől még fennáll. Nem egy utasszállító pilóta gyűjtötte az idejét légi fényképezéssel vagy vezeték ellenőrzéssel (lásd lentebb).

 

Sétarepültetés

Velencei-tó naplemente sétarepülés fénykép

Ezt hivatalosan csak CPL-el végezhetsz. Ha megvan ez a jogosításod akkor viszont bármennyit, amivel sok időt is tudsz gyűjteni. Hajrá!

 

Kőolaj, földgáz vagy elektromos vezeték légi ellenőrzés

Hasonló a légi fényképezéshez.

 

„Bozót pilótaság”

Na, igen!

Sokan kimennek Afrikába vagy Dél-Amerikába, hogy turistákat vagy légi szállítmányokat fuvarozzanak egyik civilizálatlanabb helyről a másikra. Ennek megvan a szépsége, és éppúgy az előnye mint a hátránya. Csak nagyon kalandvágyók figyelmébe!

CPL nélkül el ne indulj és nem árt, ha van hozzá egy műszerrepülő jogosításod (Instrument Rate) is.

 

Mezőgazdasági pilóta

Sajnos egyre kevesebb a mezőgazdasági munka idehaza, és ha van, akkor is elég idény jellegű. A bekerülés nehéz, mert sok száz órával kell már rögtön rendelkezni…

 

Bármilyen egyéb kreatív megoldás

Számos, itt fel nem sorolt tevékenységgel tudod növelni a repülési idődet. Gyakorlatilag csak rajtad múlik, hogy mit találsz ki. A lényeg, hogy mindig tartsd szem előtt a repülésbiztonságot és a hatályos törvényeket.

 

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .