Aero AT3

Az AT3 egy lengyel tervezésű, alsószárnyas, kétüléses, egy motoros, könnyű kategóriába tartozó, fém építésű repülőgép, orrfutós, nem behúzható futókkal.

Műszerrepülésre és jegesedési körülmények közötti repülésre nem alkalmas.

 


aero AT3 repülőgép
Kattints a képre a nagyításhoz


aero AT3 Very Light Aircraft
Kattints a képre a nagyításhoz

 

Szárny fesztávolság: 7,55 méter

Hosszúság: 6,15 méter

Magasság: 2,23 méter

Szárnyfelület:9,3 m2

Maximális felszálló tömeg: 582 kg

Üres tömeg: 350 kg

Legjobb motor nélküli siklószám: 8

Az utasok és az benzin maximális együttes tömege 232 kg.

 

A sárkányszerkezet:

A törzs, a szárnyak és a vezérsíkok alumínium ötvözetből készültek. A csűrő és a magassági kormányok tolórudas mozgatásúak, az oldalkormány huzalos.

A repülőgép magassági kormányzását stabilizátorral oldották meg, melyen trimm található. A trimm a kabinban egy kis trimm kerékkel állítható.

 

Mechanikusan, kézzel működtethető, megosztott fékszárnya van (melyet terpeszlapnak is hívják) és ennek 3 helyzete van:

1. behúzva: nulla fokon kitérítve. Normál repülés közben

 

2. felszálló: 15 fokra kitérítve, felszálláskor használjuk

 

3. Leszálló: 40 fokra kitérítve, leszálláskor használjuk.

 

A szárny alatti terpeszlap (fékszárny) így néz ki:


Fékszárny felszállóban (15 fokon)


Fékszárny leszállóban (40 fokon)

 

Futómű:

A repülőgép orrfutós, az orrfutója önbeálló, nem kormányozható.

A repülőgép kormányzását a súlypont mögött lévő 2 főfutó aszimetrikus fékezésével tudjuk elérni. Amelyik oldalon benyomjuk a lábunk hegyével az oldalkormány pedálok felső részén található fékpedált azon az oldalon a főfutó hidraulikus tárcsaféke megfékezi a kereket, így abba az irányba fordulna a gép is, amit az orrfutó lekövet és beáll abba az irányba. Így el lehet fordítani gurulás közben a gépet.

 

Motor:

Négy hengeres, vízszintes elrendezésű Bombardier Rotax motor, ahol a hengerek levegő hűtésűek, a hengerfej vízhűtéses. Repülőgép motor révén kettőzött gyújtással rendelkezik. Maximális felszálló teljesítménye 100 lóerő, melyet 5800 fordulat/perc motor fordulatnál ad le.

A folyamatos repülési motor fordulatszám 5500 fordulat/perc, 92 lóerő mellett.


aero AT3 engine
Kattints a képre a nagyításhoz

A motor paramétereinek normál értékeit a motort ellenőrző műszerek zöld tartománya jelöli.

 

Üzemanyag:

AVGAS 100-as repülőbenzin vagy minimum 95-ös oktánszámú autóbenzin EN228 Prémium minőséggel

A benzintartály a gép orrában van a tűzfal és a műszerfal között, teljes betölthető benzin mennyiség 68,5 liter, de ebből csak 65 liter fogyasztható ki, a többi az üzemanyag rendszerben és a csövekben marad.

Fogyasztása átlagosan 16 liter óránként.

 

Légcsavar:

Fa építésű, három tollú, fix beállítású, 1,73 méter átmérőjű és az órajárás irányával megegyező (jobbra forgó) légcsavarral rendelkezik.

 

Kabin:


aero AT3 Very Light Aircraft
Kattints a képre a nagyításhoz

Két, egymás mellett elhelyezett üléssel látták el, az ülések háta mögött két rekeszes, zárható tároló van és egy elég nagy felületű "rakodó". Maximális szállítható teher: 30 kg.


aero AT3 repülőgép csomagtér
Kattints a képre a nagyításhoz

Az ülés magassága és helyzete nem állítható, illetve a lábpedál sem húzható közelebb vagy tolható távolabb, így a lábpedáltól való távolságot és a jobb kilátást az alánk vagy mögénk helyezett ülés párnákkal tudjuk szabályozni.

Három pontos biztonsági övvel rendelkezik.

Buborék plexije miatt roppant jó belőle a kilátás minden irányba.

Műszerezettsége megfelelő és jól áttekinthető.


aero AT3 műszerfal
Kattints a képre a nagyításhoz

Bal oldali gázkarhoz szokott pilóták is vezethetik, mivel a gázkar nem csak középen, hanem a bal oldalon is kialakításra került.

 

Sebességek:

Maximális sebesség turbulencia mentes időben (VNE) 127 csomó, azaz 236 km/óra

A sebességmérőn a sárga tartomány utáni kis piros csík. Efölé nem mehet a sebességmérő tűje.

Maximális repülési sebesség turbulens időben (VNO) 112 csomó, azaz 208 km/óra.
A sebességmérőn a zölddel jelölt tartomány vége.

Maximális felrántási sebesség (VA) 112 csomó, azaz 208 km/óra.
A sebességmérőn a zölddel jelölt tartomány vége.

Maximális sebesség nyitott féklappal (VFE) 85 csomó, azaz 158 km/óra.
A sebességmérőn a fehérrel jelölt tartomány. Ez vonatkozik már a leszálló, 15 fokra kitérített fékszárnyra is. Efölött a sebesség fölött kitérített fékszárnynál a légellenállás miatt sérülhet maga a fékszárny, illetve a szárny és annak főtartója is.

Minimális leszállási sebesség leszálló fékszárnnyal 44 csomó azaz 81 km/óra.
A sebességmérőn a fehérrel jelölt tartomány eleje.

Minimális leszállási sebesség fékszárny nélkül 52 csomó, azaz 96 km/óra.
A sebességmérőn a zölddel jelölt tartomány eleje.

 

Repülési tulajdonságok:

A gép könnyen vezethető. Nekifutáskor és emelkedéskor végig kell a jobb láb neki, különben a jobbra forgó légcsavar miatt ki akar törni balra.

Repülési tulajdonságai alapján egy nagyon jóindulatú repülőgépről van szó.

Mivel alsó és rövid szárnyas ezért nagyon oldalszeles időben oda kell figyelni az alacsony sebességű manőverekre (pl leszállás).

Szándékos dugóhúzó és műrepülő figurák tiltottak. Egyébiránt -1,5 és +3,8 G-ig terhelhető, behúzott fékszárnyakkal.

Összességében egy kellemes kis repülőgépről van szó, amit könnyű vezetni, erős a motorja, jó belőle a kilátás, alacsony a fogyasztása és minden kézre áll benne.

 

Aki teheti, próbálja ki!

 

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .