Repülés előtt a repülőgép parancsnokának minden esetben és MINDIG kötelessége a repülőgépet a földön átnézni és repülésre alkalmas állapotban átvenni.
A repülőgép földi átnézéséről és általános átvételéről a korábbi cikkben olvashatsz.
Ezt most az AT3 repülőgép esetében az alábbiakkal kell kiegészíteni.
Gép körüljárás közben a motort burkoló lemezek gyors zárját kinyitva benézünk a jobb és bal oldalon is a motortérbe. Itt nem lehet folyás, csöpögés, fémes reszelék, rögzítetlen alkatrész, bent marad szerszám vagy bármi, ami nem oda illik. A motortérnek tisztának kell lennie. A repülőgép jobb oldalán találjuk az olajszint ellenőrzőt. Ennek a sapkáját lecsavarva találunk egy olajszint nívópálcát, ami a minimális és maximális olajszintet jelöli. Az olajunk mennyisége akkor megfelelő, ha a két beosztás között van az olajszint.
Kattints a képre a nagyításhoz
Ha a motor még nem járt, hideg akkor levett olajszint ellenőrző sapkával a légcsavart forgási irányba addig forgatjuk kézzel – természetesen előzőleg megbizonyosodva róla, hogy a gyújtás nincs ráadva és a gyújtáskulcs sincs a gyújtáskapcsolóban – amíg az olaj felöl szörcsögő hangot hallunk. Utána még forgatunk egyet a légcsavaron és ezzel elő is készítettünk a motor olajrendszerét a hidegindításhoz.
Ha ezzel megvagyunk, visszatehetjük az olajszint ellenőrző sapkáját és bezárhatjuk a burkolatot.
A gépben lévő benzin mennyiségét ellenőrizni tudjuk az akkumulátor felkapcsolása után a benzinjelző műszeren is, de a legbiztosabb, ha a motor fölötti benzin beöntő nyílás kinyitásával és a sapka kiemelésével az alatta lévő nívópálcára jelölt mennyiség egységeket elérő benzin szintet vesszük számításban. Ha nem elég a tervezett feladathoz a benzin mennyisége, akkor ezen a nyíláson keresztül felölthetjük a benzintartályt.
Kattints a képre a nagyításhoz
A légcsavarnak sérülésmentesnek kell lenni, hiszen nagy fordulatszámnál a belső feszültségek halmozottan jöhetnek elő.
Kormányok:
Talán érdemes egy pillanatra megállni a magassági kormánynál. Az AT3 nem vízszintes vezérsíkkal, hanem stabilizátorral rendelkezik. Ez ugye azt jelenti, hogy az egész magassági kormány egyben mozog. A kilépőélen találjuk a zsanérokkal illeszkedő magassági trimmet. Ellenőrizzük a stabilizátor bekötést úgy, hogy a csavarok és biztosítószegek meglétét vizsgáljuk.
Kattints a képre a nagyításhoz
Kattints a képre a nagyításhoz
Külön ellenőrizzük a féklapok működését is, mind a három helyzetben.
Behúzott fékszárny helyzet
Felszálló fékszárny helyzet
Leszálló fékszárny helyzet
Pitot cső:
Eltávolítjuk a takaró sapkát és belenézünk, hogy szennyeződést látunk-e benne. Ha igen akkor el kell távolítani.
Futómű ellenőrzés:
Megvizsgáljuk a gumik állapotát. Általánosságban, MINDEN repülőgépnél elmondható, hogy ha annyira kopott, hogy kilátszik a gumi alatti kord réteg akkor az a gumi bizony cserére szorul.
Persze elvihetjük még repülni a gépet, de ha eldurran leszállás közben akkor nem csak a gumit kell cserélni, hanem a berádlizó, beforduló gép miatt a légcsavart, vagy a szárnyborítást is. (És lehet, hogy az alsónadrágunkat is.)
A gumi fokozottan igénybe van véve betonos pályán való üzemeléskor, ezért eleve megkopottan ne használjuk tovább. Mi vagyunk a felelősek, ezért ha a gép parancsnokaként kopott gumival vesszük át a gépet, nekünk kell majd a kárt is megtéríteni…
Kattints a képre a nagyításhoz
Ezen a képen a gumik állapota rendben van
Megvizsgáljuk a tárcsaféket és hogy nincs-e valahol hidraulika folyásnak valamilyen kis jele. A nem fékezhető repülőgéppel már a motor beindulása után a földön is azonnal összetörhetünk valamit.
Dokumentálás:
Ha minden rendben van a repülőgépen, akkor kitöltjük a felszállás előtti dokumentációt. Itt a felszállás előtti motoridő számlálót is beírjuk, így a gondos pénzügyi elszámolással sem lehet probléma.
Ez a számláló a motor fordulatszámjelzőben található.
Összegezve a gépátvételről:
Általánosságban elmondható, hogy bármit is észlelünk repülőgépünk átvételekor, azonnal szóljunk a gép üzemeltetőjének és jelezzük neki a dolgot. Lehet, hogy egy teljesen normális jelenséget vettünk észre, ami addig elkerülte a figyelmünket, de jobb mindent inkább ötször a földön átbeszélni, mint a levegőben a homlokunkra csapni és arra gondolni, "láttam, hogy ott valami nem úgy működött, ahogy kellett volna…".
Ha minden rendben, akkor beülhetünk és megkezdhetjük az AT3 repülőgép motorindítását.
Az AT3-at Gödöllőn a CAVOK Aviation üzemelteti.
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on