AT3 repülőgép motorindítás

 

Miután átnéztük és átvettük az AT3 repülőgépet, következhet a motorindítás.

Lépései:

  1. Beülünk és bekötjük magunkat illetve utasunkat.

  2. Kabintetőt magunkra csukjuk és a jobb illetve bal oldalon található zárral bezárjuk.

  1. Ellenőrizzük a kormányok akadálymentes kitéríthetőségét.

  2. Magasságmérőt beállítjuk a repülőtér tengerszint feletti magasságára (pl. a gödöllői reptér a tengerszint felett 715 láb magasságon helyezkedik el, ezért a magasságmérőt ide állítjuk. Ezzel nagyságrendileg megkapjuk az aktuális légnyomás értékét is, amit leolvashatunk a magasságmérőről.

  3. Végignézünk a műszereken és kapcsolókon. Mindegyik alapállapotban és le- illetve kikapcsolt állapotban kell lennie.

  4. A gázkart alapjáratra húzzuk. Ha előzőleg meleg volt már a motor, akkor a gázkart alapjáratról 1-2 centimétert előretoljuk. Szivató ilyenkor nem kell majd az indításhoz.

  5. Felkapcsoljuk az akkumulátor kapcsolóját (Nevezhetnénk Főkapcsolónak is, hiszen ha le van választva a gép az akkumulátorról, akkor gyakorlatilag semmilyen elektromos rendszer nem fog működni.)

  1. Felkapcsoljuk a generátort, hogy a motor beindulása után azonnal megkezdődjön majd az akkumulátor töltése is.

  2. Bekapcsoljuk az elektromos benzinpumpát. Amíg a motorra szerelt és a motor által hajtott benzinszivattyú el nem indul addig a megfelelő benzinnyomáshoz ez az elektromos benzinszivattyú fogja a nyomást biztosítani. A motor beindulása után majd ki fogjuk kapcsolni, hiszen akkor már a motorra szerelt mechanikus szivattyú fogja szállítani a benzint a motor karburátorához.

  1. Bekapcsoljuk a "villogót". Ezt angolul ACL-nek azaz Anti Collision Light-nak vagyis összeütközés elkerülésére szolgáló fénynek hívják mivel a repülőgépen villogással hívja fel magára a figyelmet. Ez a villogó fény fogja a repülőgépen kívül elhelyezkedőknek jelezni, hogy jobb most már nem a közelébe menni, mert hamarosan hajtóműindítás lesz – vagy már épp jár is a hajtómű csak épp a reptér zajától nem halljuk.

  2. Megvárjuk, hogy az elektromos benzinpumpa elég nyomást állítson elő a rendszerben. Ez kb. 10 másodperc a benzinszivattyú felkapcsolása után.

  3. Ha hideg motort indítunk akkor a bal kezünkkel a szivatót húzzuk ki. Ha meleg volt a motor indítás előtt akkor ez a lépés kimarad az indításból, mert meleg motornál nem kell szivató.

  4. Botkormányt hasra húzzuk és a lábpedállal befékezzük a repülőgépet.

  5. Kikiabálunk az ablakon, hogy "Légcsavartól!" és közben kinézünk, hogy nem látunk-e valakit vagy valamit a légcsavar forgási síkjában. Ha szabad a légcsavar, akkor a gyújtáskapcsolót egészen az elektromos önindító motor működéséig jobbra elforgatjuk.

  6. A motor beindulása után a gázt alapjáratra húzzuk vissza és ha hideg volt a motor akkor pár másodperc múlva a szivatót is visszaengedhetjük alaphelyzetébe.

  7. Nagyon fontos, hogy ellenőrizzük, hogy az olajnyomás jelző műszer a zöld tartományban van-e! A starter lámpa nem világíthat, mert az azt jelzi, hogy az önindító még nem engedte el a motor főtengelyét.

  8. Ha nem jön meg pár másodperc múlva az olajnyomás vagy világít a starter lámpa akkor azonnal leállítjuk a motort! Ha minden megfelelő, akkor mehet tovább az indítási procedúra.

  9. Felkapcsoljuk az alternátort.

  10. Felkapcsoljuk a műhorizontot.

  11. Felkapcsoljuk a pörgettyűs iránytűt.

  12. Felkapcsoljuk az elfordulás koordinátort.

  13. Kikapcsoljuk az elektromos benzinpumpát.

  14. Bekapcsoljuk a rádiót.

  15. Bekapcsoljuk a belső rádiót (intercom), amit ki is próbálunk úgy, hogy elkezdünk beszélni a mikrofonba és ha halljuk a saját hangunkat akkor megfelelően fog működni.

  16. Ha útvonalra indulunk, akkor bekapcsolhatjuk a transzpondert is és 7000-es kóddal „Standby”-ra állítjuk.

  17. A motort 2500-as fordulatszámon melegítjük egészen addig, amíg az olaj hőmérséklet eléri az 50 C fokot.

Ha megvan az 50 Celsius fok, akkor következhet a motorpróba.

 

Motorpróba:

  1. Botot hason tartjuk. Lábunkkal folyamatosan a féket nyomjuk.

  2. Minden motor paraméterjelző műszernek a zöld tartományban kell lennie.

  3. Fordulatszámot megemeljük 4000 ford. / percre.

  4. A gyújtáskapcsolót egyet balra forgatva kikapcsoljuk a jobb gyújtáskört. A fordulatszám esni fog. Maximális fordulatszámesés 300 ford./perc lehet.

  5. Gyújtást visszakapcsoljuk mindkét gyújtáskörre a gyújtáskapcsoló eggyel jobbra forgatásával.

  6. A gyújtáskapcsolót kettőt balra forgatjuk. Ezzel gyakorlatilag kikapcsoltuk a bal gyújtáskört. A fordulatszámesés itt is maximum 300 ford. / perc lehet.

  7. A két gyújtáskör lekapcsolása közötti fordulatszám esés különbsége maximum 120 ford. / perc lehet. Tehát ha mondjuk 50 fordulatot ejtett az egyik gyújtáskör akkor a másik maximum 170 fordulatot ejthet. Ha mondjuk 290-et ejt, akkor hiába van benne a 300-as tűrésben, a kettő közötti különbség 240 ford. / perc amit már nem megengedett.

  8. Ugyanezen a 4000 ford. / percen kihúzzuk a karburátor fűtés karját. A fordulatszám elvileg esni fog, de az AT3 esetében ez nem jellemző. Ellenben van benne egy karburátor hőmérséklet jelző műszer, amin emelkedni fog a hőmérséklet.

A középső műszer mutatja a karburátorban lévő hőmérsékletet.

 

  1. A gyújtás és karburátor fűtés ellenőrzésének elvégzése után a gázt alapjáratra húzzuk.

  2. Ezután maximális gázt nézünk. A gázt határozottan maximum 5050 fordulat / percig emeljük. A földön ennyi a maximális megengedett fordulat mivel a léghűtés az álló helyzet miatt minimális. Ha a motor köhögés és furcsa hangok, rángások nélkül kipörgi a „kért” fordulatszámot akkor megfelelő lesz a felszállás során.

  3. A gázt ismét alapjáratra húzzuk és készen vagyunk a motorpróbával.

Mehet a rádiózás az állóhelyről a várópontig gurulás miatt.

Egy részletes magyarázattal ellátott indítást ezen a videón nézhetsz meg:

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .