Miután átnéztük és átvettük az AT3 repülőgépet, következhet a motorindítás.
Lépései:
-
Beülünk és bekötjük magunkat illetve utasunkat.
-
Kabintetőt magunkra csukjuk és a jobb illetve bal oldalon található zárral bezárjuk.
-
Ellenőrizzük a kormányok akadálymentes kitéríthetőségét.
-
Magasságmérőt beállítjuk a repülőtér tengerszint feletti magasságára (pl. a gödöllői reptér a tengerszint felett 715 láb magasságon helyezkedik el, ezért a magasságmérőt ide állítjuk. Ezzel nagyságrendileg megkapjuk az aktuális légnyomás értékét is, amit leolvashatunk a magasságmérőről.
-
Végignézünk a műszereken és kapcsolókon. Mindegyik alapállapotban és le- illetve kikapcsolt állapotban kell lennie.
-
A gázkart alapjáratra húzzuk. Ha előzőleg meleg volt már a motor, akkor a gázkart alapjáratról 1-2 centimétert előretoljuk. Szivató ilyenkor nem kell majd az indításhoz.
-
Felkapcsoljuk az akkumulátor kapcsolóját (Nevezhetnénk Főkapcsolónak is, hiszen ha le van választva a gép az akkumulátorról, akkor gyakorlatilag semmilyen elektromos rendszer nem fog működni.)
-
Felkapcsoljuk a generátort, hogy a motor beindulása után azonnal megkezdődjön majd az akkumulátor töltése is.
-
Bekapcsoljuk az elektromos benzinpumpát. Amíg a motorra szerelt és a motor által hajtott benzinszivattyú el nem indul addig a megfelelő benzinnyomáshoz ez az elektromos benzinszivattyú fogja a nyomást biztosítani. A motor beindulása után majd ki fogjuk kapcsolni, hiszen akkor már a motorra szerelt mechanikus szivattyú fogja szállítani a benzint a motor karburátorához.
-
Bekapcsoljuk a "villogót". Ezt angolul ACL-nek azaz Anti Collision Light-nak vagyis összeütközés elkerülésére szolgáló fénynek hívják mivel a repülőgépen villogással hívja fel magára a figyelmet. Ez a villogó fény fogja a repülőgépen kívül elhelyezkedőknek jelezni, hogy jobb most már nem a közelébe menni, mert hamarosan hajtóműindítás lesz – vagy már épp jár is a hajtómű csak épp a reptér zajától nem halljuk.
-
Megvárjuk, hogy az elektromos benzinpumpa elég nyomást állítson elő a rendszerben. Ez kb. 10 másodperc a benzinszivattyú felkapcsolása után.
-
Ha hideg motort indítunk akkor a bal kezünkkel a szivatót húzzuk ki. Ha meleg volt a motor indítás előtt akkor ez a lépés kimarad az indításból, mert meleg motornál nem kell szivató.
-
Botkormányt hasra húzzuk és a lábpedállal befékezzük a repülőgépet.
-
Kikiabálunk az ablakon, hogy "Légcsavartól!" és közben kinézünk, hogy nem látunk-e valakit vagy valamit a légcsavar forgási síkjában. Ha szabad a légcsavar, akkor a gyújtáskapcsolót egészen az elektromos önindító motor működéséig jobbra elforgatjuk.
-
A motor beindulása után a gázt alapjáratra húzzuk vissza és ha hideg volt a motor akkor pár másodperc múlva a szivatót is visszaengedhetjük alaphelyzetébe.
-
Nagyon fontos, hogy ellenőrizzük, hogy az olajnyomás jelző műszer a zöld tartományban van-e! A starter lámpa nem világíthat, mert az azt jelzi, hogy az önindító még nem engedte el a motor főtengelyét.
-
Ha nem jön meg pár másodperc múlva az olajnyomás vagy világít a starter lámpa akkor azonnal leállítjuk a motort! Ha minden megfelelő, akkor mehet tovább az indítási procedúra.
-
Felkapcsoljuk az alternátort.
-
Felkapcsoljuk a műhorizontot.
-
Felkapcsoljuk a pörgettyűs iránytűt.
-
Felkapcsoljuk az elfordulás koordinátort.
-
Kikapcsoljuk az elektromos benzinpumpát.
-
Bekapcsoljuk a rádiót.
-
Bekapcsoljuk a belső rádiót (intercom), amit ki is próbálunk úgy, hogy elkezdünk beszélni a mikrofonba és ha halljuk a saját hangunkat akkor megfelelően fog működni.
-
Ha útvonalra indulunk, akkor bekapcsolhatjuk a transzpondert is és 7000-es kóddal „Standby”-ra állítjuk.
-
A motort 2500-as fordulatszámon melegítjük egészen addig, amíg az olaj hőmérséklet eléri az 50 C fokot.
Ha megvan az 50 Celsius fok, akkor következhet a motorpróba.
Motorpróba:
-
Botot hason tartjuk. Lábunkkal folyamatosan a féket nyomjuk.
-
Minden motor paraméterjelző műszernek a zöld tartományban kell lennie.
-
Fordulatszámot megemeljük 4000 ford. / percre.
-
A gyújtáskapcsolót egyet balra forgatva kikapcsoljuk a jobb gyújtáskört. A fordulatszám esni fog. Maximális fordulatszámesés 300 ford./perc lehet.
-
Gyújtást visszakapcsoljuk mindkét gyújtáskörre a gyújtáskapcsoló eggyel jobbra forgatásával.
-
A gyújtáskapcsolót kettőt balra forgatjuk. Ezzel gyakorlatilag kikapcsoltuk a bal gyújtáskört. A fordulatszámesés itt is maximum 300 ford. / perc lehet.
-
A két gyújtáskör lekapcsolása közötti fordulatszám esés különbsége maximum 120 ford. / perc lehet. Tehát ha mondjuk 50 fordulatot ejtett az egyik gyújtáskör akkor a másik maximum 170 fordulatot ejthet. Ha mondjuk 290-et ejt, akkor hiába van benne a 300-as tűrésben, a kettő közötti különbség 240 ford. / perc amit már nem megengedett.
-
Ugyanezen a 4000 ford. / percen kihúzzuk a karburátor fűtés karját. A fordulatszám elvileg esni fog, de az AT3 esetében ez nem jellemző. Ellenben van benne egy karburátor hőmérséklet jelző műszer, amin emelkedni fog a hőmérséklet.
A középső műszer mutatja a karburátorban lévő hőmérsékletet.
-
A gyújtás és karburátor fűtés ellenőrzésének elvégzése után a gázt alapjáratra húzzuk.
-
Ezután maximális gázt nézünk. A gázt határozottan maximum 5050 fordulat / percig emeljük. A földön ennyi a maximális megengedett fordulat mivel a léghűtés az álló helyzet miatt minimális. Ha a motor köhögés és furcsa hangok, rángások nélkül kipörgi a „kért” fordulatszámot akkor megfelelő lesz a felszállás során.
-
A gázt ismét alapjáratra húzzuk és készen vagyunk a motorpróbával.
Mehet a rádiózás az állóhelyről a várópontig gurulás miatt.
Egy részletes magyarázattal ellátott indítást ezen a videón nézhetsz meg:
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on