A motoros repülőgéppel történő leszállásról korábban már esett pár szó. Most csak az AT3-ra jellemzőket kell hozzávenni és kész is vagyunk.
Röviden:
-
Iskolakör 3 fordulója előtt vagy közben rádiózunk, hogy mindenki tudja mit tervezünk. (leszállást)
-
Amikor úgy ítéljük meg, hogy motor nélkül is be tudunk érni a reptérre, akkor elsőként porlasztófűtést kapcsolunk. Ez azért kell, hogy a következő lépésnél (gázlevétel) a motor karburátorának „torka” az alacsony motor fordulatszám miatt le ne fagyjon.
-
Lehúzzuk a gázt alapjáratra.
-
Mivel utazósebességen 90-100 csomó között haladtunk eddig, ezért a gép orrát nem engedjük le, hanem megvárjuk míg a sebesség lecsökken egészen addig, hogy a sebességmérő mutatója beleér a fehérrel jelölt sávba. Ekkor már szabad fékszárnyat nyitni.
-
Kinyitjuk a fékszárnyat először csak 15 fokra. Mivel a gépet megfogja ezért egy nagyon picit utána engedjük a botot, hogy ne kopjon el a sebesség.
-
Sebességet 65-70 csomó között tartjuk.
-
Bekapcsoljuk a kisegítő elektromos benzinpumpát. Ez arra az esetre kell, ha valamiért mégis át kell startolni, akkor biztosak lehessünk abban, hogy a motor megfelelő benzin betáplálást fog kapni, így nem hagy minket kiszolgáltatott helyzetben a visszaemelkedés közben.
-
Jöhet az iskolakör 4. fordulója.
-
A forduló befejezése után kiengedjük a teljes fékszárnyat 40 fokra. Ez a leszálló konfiguráció. A sebesség vészesen csökkenni kezd, ezért megint picit utána engedjük az orrát egészen addig, hogy 60-65 csomó között legyen. Ez egy viszonylag lassú sebesség, de ezért van még benne biztonságos sebességtartalék is, hiszen a légiüzemeltetési utasítás 40 fokos fékszárnynál csupán 54 csomót ír.
-
A talaj fölött 100-200 láb közötti magasságon kikapcsoljuk a porlasztófűtést. Erre azért van szükség, hogy egy esetleges átstartolás közben már csak a gázt kelljen neki adni és a motor a maximális teljesítményt le tudja adni. Bekapcsolt porlasztófűtésnél a motor nem tudja kipörögni a maximális fordulatszámot. A porlasztófűtés kikapcsolása és a leszállás között eltelő 15-20 másodpercben kicsi a valószínűsége egy porlasztó lejegesedésnek.
-
A föld felett felvesszük a gép orrát és szigorúan a 2 főfutóra lebegtetve leszállunk. Talaj fogás után óvatosan engedjük le a gép orrfutóját a talajra.
A gyakorlatban így néz ki:
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on