A motoros pilótaképzéshez használt repülőgép most nem a szokásos Cessna-150 vagy 172 típus volt, hanem a Diamond gyár DV20 Katana típusa.
Ez egy maximálisan 730 kg felszálló tömegű gép mely üresen 520 kilógrammot nyom. Ezek alapján a pilóták, a csomag és a bele tölthető üzemanyag együttes súlya maximálisan 210 kg lehet.
Állítható beállítási szögű 2 tollú fa légcsavarral rendelkezik, melyet a pilóta szabályoz egy hidraulikus rendszeren keresztül.
Orrfutós, nem behúzható futókkal.
Fékszárnya a benti (Up) helyzeten kívül további két fokozattal rendelkezik, melyek a felszálló (Take Off) és a leszálló fokozatok (Landing). A beállítását szintén a pilóta végzi a műszerfalon lévő mikrokapcsoló segítségével, ami egy elektromotornak továbbítja a jelet és ez vezéri a fékszárnyat a kívánt pozícióba. A fékszárnyak nulla, 15 és 40 fokos kitéríthetőségűek.
A földön való kormányzását a két főfutó külön-külön történő fékezésével lehet megoldani, amelyet az önbeálló (direkt módon nem szabályozható) orrfutó automatikusan lekövet és beáll abba az irányba amelyik oldalon a főfutót megfékezték.
A fékezést az oldalkormány pedálok fölötti kis fékpedálok lábujjakkal történő nyomásával végzi a pilóta. Az így létrehozott hidraulikus nyomás továbbítódik a fékpofákhoz. Természetesen nagyobb sebességnél a fékezéses kormányozgatás szerepét már átveszi az oldalkormány, hiszen a légerők megjelenésével ez sokkal hatékonyabb lesz. A futómű tárcsafékkel van ellátva.
A repülőgép szárnyának fesztávolsága 10 méter és a stabilitás érdekében plusz 4 fokos V beállítási szöggel rendelkezik.
A tartályokból összesen 77 liter üzemanyag fogyasztható ki, mely kb 4-4,5 óra repülésre elegendő.
Műszerfalának bal oldalán szokás szerint a repülést ellenőrző műszerek, míg jobb oldalán a hajtómű ellenőrző műszerek vannak. Középen a navigáció és kommunikációs műszerek találhatók.
Kattints a képre a nagyításhoz
Kattints a képre a nagyításhoz
Kattints a képre a nagyításhoz
Kattints a képre a nagyításhoz
Sebességek:
Motoros gépeken (főleg „nyugati típusokon”, ha van még ilyen kifejezés) a sebességmérőn az egyes sebességek tartományát színessel jelölik, hogy nagyon ne kelljen a pilótának gondolkozni az egyes értékeken. Ez olyan, mint mikor az autód fordulatszámmérőjén a nem kívánatos magas fordulatszámot már bejelölik. De ugyanez igaz a sebességekre is, pl városban piros csíkocska jelöli az 50 km/óra sebességet, hogy könnyebb legyen tartani.
Felszálló sebessége 60-65 csomó között van, ideális besiklási leszálló sebessége 70 csomó. Papír szerint 43 csomónál esik át a gép fékszárny nélkül (zöld tartomány eleje), de ha kirakjuk a fékszárnyat akkor csak 38-nál (fehér tartomány eleje).
(Megjegyzés azoknak, akik még nem használtak csomóban mért sebességeket: A csomóból kilométer per órába átváltást úgy kapjuk meg, hogy 1,85-el megszorozzuk a csomót és megkapjuk a km/h értéket. A DV20-as sebességmérőjén a külső skála Knots-ban, azaz csomóban, a belső skála pedig km/h-ban mutatja a környező levegőhöz viszonyított sebességet.)
Egyéb sebességek:
A hirtelen kormány mozdulatok maximális sebessége (VA) 104 csomó.
Fékszárny kitérítés 81 csomó felett tilos. (Sebességmérőn a fehér csík vége jelöli)
A maximális sebesség (VNE)amit nem szabad túllépni semmilyen körülmények között sem 161 csomó.
Termikes, lökéses időben maximálisan repülhető sebesség (VNO) 117 csomó. (zöld tartomány vége)
A trimm lehet manuális állítású de lehet elektromos kapcsolókkal működtethető is. Ez típuson belüli kialakítástól függ.
Kattints a képre a nagyításhoz
A lábpedál beállítása egy bowden segítségével történik. A bowden az ülés alatt van, felfelé meghúzásával a pedálok előrébb kerülnek. A bowden újbóli meghúzásával és a pedálok „letaposásával” a pedálok helyzete előrébb állítható.
Motorja egy négy hengeres, négy ütemű Rotax boxermotor. Teljesítménye maximális fordulatszámon 100 lóerő, űrtartalma 1350 köbcenti. Hengerfeje vízhűtéses, maga a henger pedig léghűtéses. Zsaluval nem lehet szabályozni a motor hőmérsékletét, erről az autóhoz hasonlóan egy termosztát gondoskodik, a pilótának csak annyi a dolga, hogy a hengerfej hőmérőre néha rápillantson, vajon a megengedett értékek között van-e a hőmérséklete.
A légcsavar beállítási szöge a gázkar melletti kis kar segítségével történik és visszajelzést a fordulatszámmérő ad.
A repülőgép automatikus átesés jelzője egy duda, amelyet a bal szárnyon kialakított résben keletkező szívóhatás aktivál.
A kabintető hátrafelé és felfelé nyílik.
Ülése kényelmes, gyakorlatilag hátpárna nélkül repülhető 174 cm testmagasság alatt is, hiszen a lábpedálok hátraállításával minden kezelőszervet el tud érni a pilóta.
A fülkében minden kézre esik, még az ülések mögötti csomagtér is egy kézzel elérhető ha szükség van rá.
Összességében ez egy nagyon finom kis repülőgép, jó a kilátás belőle, erős a motorja és nagyon jóindulatú a levegőben. Mindemellett viszonylag olcsón lehet vele repülni.
Ha szeretnéd kipróbálni, akkor keresd a Pannon Air Service Kft-t a tököli repülőtéren (és hivatkozz rám bátran.) 🙂
Tarnóczi Sándor
Ha tetszett ez a leírás, kérlek oszd meg a facebookon és lehet hogy a cserébe INGYEN repülésen vehetsz részt! << Részletek itt!
Megosztás a Facebook-on