A vitorlázó pilóta szakszolgálati engedélyek a kiállítástól számított 2 év múlva lejárnak. Az érvényességük fenntartására általában két lehetőség adódik.
1. lehetőség: Ezt „hosszabbításnak” hívják és akkor élhet vele a pilóta, ha megrepülte a törvényben előírt követelményeket, melyek légijárműtől függően más és más lehet. Ha teljesítette őket, akkor a repülési naplója másolatával és egyéb papírok beadásával kérheti a Légügyi Hatóságot, hogy hosszabbítsa meg az engedélyét. Ebben az esetben nincs szükség hatósági ellenőrző repülésre.
2. lehetőség: A második lehetőség akkor kerül elő, ha valaki nem teljesíti a törvényben előírt felszállási és repült óraszámot. Ebben az esetben jártasságáról úgy adhat tanúbizonyságot, ha egy hatósági pilótával hatósági ellenőrző repülésen vesz részt. Ráadásul ha a szakszó lejárata utáni 3 hónapon belül repüli az ellenőrzőt, akkor ezt már „megújításnak” hívják.
Én ez utóbbit választottam a vitorlázó pilóta szakszolgálati engedélyem aktualizálására, mivel nem figyeltem az időpontot így szeptember végén lejárt és az előző vitorlázó hatósági vizsgám óta sajnos egy percet sem repültem vitorlázógéppel.
Vitorlázó vontatógép
A gyakorlati vizsga menete:
-
Felszállás vontatásból kb. 600 méter magasságig. (reptér feletti magasság)
-
Leoldás után rövid ideig liftezés a sebesség elkoptatásával.
-
Általam választott irányba dugóhúzó bevitel, majd kivétel. Nem kell teljes fordulat, a lényeg, hogy a vizsgáztató lássa, hogy képesek vagyunk megszüntetni a dugóhúzót.
-
Egyik irányba egy 20 fokos bedöntésű forduló, majd a másik irányba egy 45 fokos bedöntésű forduló.
-
Az adott magasságról és pontról úgy felépíteni a behelyezkedést és leszállást, hogy a leszállójel környékén érjünk földet, mintha terepre szállás közben figyelni kellene arra is, hogy ne legyünk túl „hosszúak” és túl „rövidek” sem.
-
Leszállás.
Dugóhúzó gyakorlat közben
Ahhoz, hogy a vontatás és a vitorlázógép ismét a „kezemben legyen” kimentem Farkashegyre és csináltam 2 vontatást, melyről az egyiket itt megnézheted.
Ha sikerült az ellenőrző repülés akkor ott a helyszínen kiállít a hatóság egy Jegyzőkönyvet, mellyel igazolni fogod az adminisztráció felé, hogy megrepülted amit kellett.
Az új vitorlázó szakszó igényléshez pár papírt be kell nyújtani a Légügyi Hatósághoz. Ezek:
-
NC – 03 jelzésű nyomtatvány kitöltve (ez a EASA engedély konvertálásához kell)
-
Az ellenőrző repülésen kapott Jegyzőkönyv másolata
-
Hajózónapló másolata, melyen látszik, hogy az ellenőrző repülés is, illetve szerepel benne csörlésből és vontatásból történő felszállás is annak érdekében, hogy mindkettőre megkapd a GR (Glider Rating) jogosítást.
-
Érvényes repülőorvosid másolata
-
Banki átutalási bizonylat másolata mellyel bizonyítod, hogy a 445. díjtétel számra elutaltad a Légügyi Hatóságnak az 5000 Forintot.
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on