Vitorlázógép hatósági gyakorlati vizsga

A vitorlázó pilóta szakszolgálati engedélyek a kiállítástól számított 2 év múlva lejárnak. Az érvényességük fenntartására általában két lehetőség adódik.

1. lehetőség: Ezt „hosszabbításnak” hívják és akkor élhet vele a pilóta, ha megrepülte a törvényben előírt követelményeket, melyek légijárműtől függően más és más lehet. Ha teljesítette őket, akkor a repülési naplója másolatával és egyéb papírok beadásával kérheti a Légügyi Hatóságot, hogy hosszabbítsa meg az engedélyét. Ebben az esetben nincs szükség hatósági ellenőrző repülésre.

2. lehetőség: A második lehetőség akkor kerül elő, ha valaki nem teljesíti a törvényben előírt felszállási és repült óraszámot. Ebben az esetben jártasságáról úgy adhat tanúbizonyságot, ha egy hatósági pilótával hatósági ellenőrző repülésen vesz részt. Ráadásul ha a szakszó lejárata utáni 3 hónapon belül repüli az ellenőrzőt, akkor ezt már „megújításnak” hívják.

Én ez utóbbit választottam a vitorlázó pilóta szakszolgálati engedélyem aktualizálására, mivel nem figyeltem az időpontot így szeptember végén lejárt és az előző vitorlázó hatósági vizsgám óta sajnos egy percet sem repültem vitorlázógéppel.

vitorlázógép szakszolgálati engedély érvényesség

 


Vitorlázó vontatógép

A gyakorlati vizsga menete:

  1. Felszállás vontatásból kb. 600 méter magasságig. (reptér feletti magasság)

  2. Leoldás után rövid ideig liftezés a sebesség elkoptatásával.

  3. Általam választott irányba dugóhúzó bevitel, majd kivétel. Nem kell teljes fordulat, a lényeg, hogy a vizsgáztató lássa, hogy képesek vagyunk megszüntetni a dugóhúzót.

  4. Egyik irányba egy 20 fokos bedöntésű forduló, majd a másik irányba egy 45 fokos bedöntésű forduló.

  5. Az adott magasságról és pontról úgy felépíteni a behelyezkedést és leszállást, hogy a leszállójel környékén érjünk földet, mintha terepre szállás közben figyelni kellene arra is, hogy ne legyünk túl „hosszúak” és túl „rövidek” sem.

  6. Leszállás.

 


Dugóhúzó gyakorlat közben

Ahhoz, hogy a vontatás és a vitorlázógép ismét a „kezemben legyen” kimentem Farkashegyre és csináltam 2 vontatást, melyről az egyiket itt megnézheted.

Ha sikerült az ellenőrző repülés akkor ott a helyszínen kiállít a hatóság egy Jegyzőkönyvet, mellyel igazolni fogod az adminisztráció felé, hogy megrepülted amit kellett.

Az új vitorlázó szakszó igényléshez pár papírt be kell nyújtani a Légügyi Hatósághoz. Ezek:

  1. NC – 03 jelzésű nyomtatvány kitöltve (ez a EASA engedély konvertálásához kell)

  2. Az ellenőrző repülésen kapott Jegyzőkönyv másolata

  3. Hajózónapló másolata, melyen látszik, hogy az ellenőrző repülés is, illetve szerepel benne csörlésből és vontatásból történő felszállás is annak érdekében, hogy mindkettőre megkapd a GR (Glider Rating) jogosítást.

  4. Érvényes repülőorvosid másolata

  5. Banki átutalási bizonylat másolata mellyel bizonyítod, hogy a 445. díjtétel számra elutaltad a Légügyi Hatóságnak az 5000 Forintot.

Tarnóczi Sándor

Megosztás a Facebook-on

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .