Létezik a csúszásjelző golyónál egy még finomabb, még pontosabb csúszásjelző szerkezet is, amelynek az elkészítését akár egy gyerekre is rábízhatnánk. Ez pedig a csúszásjelző madzag, vagy ahogy köznyelven hívják „a cérna”.
A cérna olyan repülőgépeknél lehet megfelelő csúszásjelző eszköz, amelynél a pilótafülke előtt nincs semmi olyan, ami az áramlás irányát befolyásolja. Például motoros repülőgépeknél a motor által keltett légcsavarszél rendesen befolyásolja a plexin kialakuló áramlás képét ezért ide nem érdemes feltenni cérnát. Viszont ha a motoros repülőgépünk tolólégcsavaros, akkor már érdemes. Vitorlázó repülőgépnél pedig szinte elhagyhatatlan „berendezés”.
Működését tekintve a repülőgép körül kialakult levegő áramlási irányát mutatja. Ebből következik, hogy akkor jó az áramlási irány, ha mindig szemből fújja meg a repülőgépünket, mert így érjük el a legkisebb ellenállást illetve a mindkét szárnyon kialakuló szimetrikus megfúvási irányt, amelyre a repülőgépünket tervezték.
Ebben az esetben az áramlás a felerősített cérnát pontosan középhelyzetben (függőlegesen) tartja. Természetesen a cérna a kabintetőre szem magasságban, kívülre van felragasztva.
Ha a gépünk a haladási irányához képest már egy kicsit oldalt tartja az orrát, akkor a felerősített cérna azt fogja érzékelni, hogy őt oldalról fújja valami ezért kimozdul a másik irányba. Magyarán elfújja a cérnát az oldalszél komponens. Ekkor tudhatjuk, hogy a gép oldalazva repül, ráadásul az oldalsó megfúvás erősségét mutatja a cérna kitérési szöge is. Nagyobb csúszással repülésnél jobban kitér a cérna.
Forduló közben lényeges hogy se kifelé, se befelé nem csúszva, csúszásmentesen hajtsuk végre. Ha így sikerül, akkor a cérna pont középen lesz a forduló közben végig.
Ha forduló közben a repülőgép megcsúszik a forduló középpontjához közelebb lévő, belső szárny irányába, akkor abból az irányból kapni fog egy plusz megfúvást a normál haladási irányához képest és a cérna ezért a másik (külső szárny) irányba kimozdul.
Ha a repülőgép a külső szárny irányába csúszik forduló közben, akkor a belső szárny irányába fog a cérna elmozdulni.
A cérnát (és vele a repülőgép körüli ideális áramlást is) két módon lehet visszarendezni:
1. a cérna megdőlésének irányába csűrünk. Ha a cérna balra dől, akkor balra csűrünk. Ha jobbra dől, akkor jobbra csűrünk.
2. a cérna dőlésével átellenes oldalon lévő lábbal lépünk egy kicsit nagyobbat. Ekkor a cérna visszaáll közép helyzetbe. Tehát ha a cérna balra dőlt akkor a jobb lábbal lépünk nagyobbat, ha jobbra dőlt akkor a bal lábbal nyomjuk a pedált jobban.
A cérna előnye a golyós csúszásjelzőhöz képest, hogy nem kell foglalkozni a beépítési helyzettel, nem kell karbantartani és nem romolhat el. Legfeljebb akkor, ha esik az eső és hozzátapad a kabintetőhöz. 🙂
Megosztás a Facebook-on