Ha beindult a repülőgépünk motorja és kész vagyunk a gurulásra akkor ezt előbb rádión jeleznünk kell a reptér INFÓNAK. Erre ő (aki koordinálja a reptéri földi és reptér környéki levegőben lévő mozgásokat) javasolja, hogy gurulhatunk vagy inkább várjunk még egy kicsit, mert különben keresztezni fogjuk más járművek haladási útvonalát.
Azért csak javasolja, mert utasítást nem adhat, mivel ő nem irányítás, hanem "csak" infó, azaz csak információt adhat. A végső döntés mindig a légijármű (jelen esetben a repülőgép) parancsnokáé. A parancsnok pedig az, aki a bal ülésben ül. Kivéve, ha oktatás folyik, ahol növendék a bal ülésben ül és az oktató pedig a jobb ülésben, de mégis az oktató a légijármű parancsnoka, így ő dönt minden esetben és persze övé is a felelősség amíg bent ül a gépben. (Ahogy autóvezetés oktatás közben is az oktatóé a felelősség, oktatás alatt.)
Tehát a motor meleg, gurulnánk, így rádiózunk a repülőtér infónak, hogy mi a szándékunk.
Ha szabad az út, akkor gurulunk a felszállópálya várópontjáig (jelen esetben a tököli reptéren a Golf Öbölig), ahol végigellenőrizzük a repülőgép "váróponti check listát" is mielőtt kigurulnánk a pályára a felszálláshoz.
Kattints a képre a nagyításhoz
Motorindítás után gurulás a várópontra
A gurulás közbeni iránytartást kis sebesség esetén (pl. elindulásnál) az oldalkormány pedálok tetején lévő kerékfékekkel végezzük, mivel az orrfutó DA/DV20 Katana típusnál közvetlenül nem kormányozható. Nagyobb sebességnél viszont már tilos a fékre lépni, ekkor már csak az oldalkormánnyal irányítjuk a repülőgépet.
A direkt módon nem kormányozható orrfutós repülőgépeknél az orrfutó rendszerint "önbeálló", azaz az orrfutó a gurulós bevásárló kocsikhoz (kosarakhoz) hasonlóan jobbra-balra szabadon mozogva elfordulhat.
Egyedül úgy tudjuk fordulásra bírni az orrfutót, hogy a mögötte lévő két főfutó valamelyikét megfékezzük, a másik főfutó viszont menne tovább előre, és az így létrejövő aszimetrikus erő befordítja az orrfutót abba az irányba amelyik oldalon a főfutót kissé megfékeztük. A befordulásának szöge pedig a két főfutó gurulási sebességének különbségével arányos. Vagyis pont annyira fordul el a repülőgépünk, amennyire az egyik főfutó mozgását megfékeztük a másik főfutó mozgásához képest.
Ha tetszett, oszd meg és nyerj egy 20 perces INGYENES sétarepülést!
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on