A motoros pilóta jogosítást (rövidítve: PPL A SEP, ami teljes nevén Private Pilot Licence Aircraft Single Engine Piston vagyis repülőgép magánpilóta engedély egy motoros, dugattyús gépen) két féle módon lehetett megszerezni kb. 2009-től 2013. tavaszáig.
Az első módszer, hogy valaki azonnal ebbe a képzésbe vág bele és valamely pilóta képzéssel foglalkozó pilótaiskolánál befizet egy motoros pilóta tanfolyamra. Ekkor megszerzi a PPL A szakszolgálati engedélyét SEP osztály jogosítással. Ennek költsége mai áron kb. 1.500.000 és 2.000.000 Ft között van.
A másik módszer, hogy előbb egy motoros-vitorlázó pilóta jogosítást szerez, aztán minimum 10 óra átképzéssel megszerezheti hozzá a motoros pilóta jogosítást is. Bár a két képzés nagyrészt hasonlít egymásra, hiszen a motoros-vitorlázó engedélyhez ugyanúgy 45 órát kell benne repülni a növendéknek, de végül a szakszolgálati engedélyébe bejegyzik, hogy a jogosítása „csak” TMG-re, azaz Touring Motor Glider-re jogosítja fel, ami nem egyenlő a motoros géppel. A motoroshoz SEP, azaz Single Engine Piston bejegyzésnek kell szerepelni a szakszóban, mert csak ezzel szabad motoros gépet vezetni, TMG-vel nem.
Így aki utasszállító pilóta szeretne lenni, annak mindenképpen első lépés a SEP bejegyzés megszerzése, mert sajnos a legtöbb helyen a légitársaságok ezt veszik alapul a felvételi során, a TMG-t nem. Tehát így vagy úgy de el kell érnie a SEP bejegyzést a szakszolgálati engedélyben.
A motoros-vitorlázó pilóta engedély (TMG) megszerzése kb. 700.000 – 1.000.000 Ft között mozog és erre jön rá a motoros pilóta (SEP) átképzés kb. 10 órás költsége ami nagyságrendileg 300.000 és 450.000 Ft között van (oktatási szervezettől és repült típustól függően). Ez még így is olcsóbban jön ki mintha valaki azonnal a SEP-re megy, ráadásul két osztály jogosítást is lehet vele szerezni, mert meglesz a motoros-vitorlázó és a motoros pilóta jogosítás is egyben.
De…
Tudtommal, 2013 tavaszától a fent leírt második lehetőség megszűnt. Aki addig belekezdett a TMG-be az még befejezhette a korábbi szabályok szerint, de aki most kezdené ez alapján az már nem fogja tudni így megcsinálni. Épp ezért ha kereskedelmi, utasszállító pilóta karrierre vágysz, most már egyből a SEP-re pályázz!
Ha pedig megvan már a TMG-d és nem bízol abban hogy mindig is így marad ez a 10 órás átképzéses dolog a motorosra (hisz’ miért ne szüntethetné meg egyszer csak a légügyi hatóság?) akkor érdemes az átképzést minél előbb megcsinálni…
Én ezt tettem.
Megvolt a TMG-m ezért 10 óra átképzéssel szerettem volna a SEP-et is a szakszómba.
A dolog azonban nem volt olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnik. Már idén tavasszal (!) nekiláttam, hogy egy olyan képző szervezetet keressek, akik ezt az átképzést korrekt módon, korrekt áron, huzakodás nélkül megcsinálják.
Több pilótaiskolával is felvettem a kapcsolatot, (szám szerint öttel) akik a lakóhelyemtől számított 50 km-en belül ilyennel foglalkoztak. Szinte mindegyik készségesnek tűnt, mondták is hogy "persze, náluk megcsinálhatom", de aztán valamiért nem került sor egyiknél sem a képzésre…
Nem részletezném, hogy kinél és milyen okai voltak végül a meghiúsulásnak, amit én biztosan tudok, hogy tavasztól őszig (mikor is végül el tudtam végre kezdeni az egyik pilóta iskolánál) a képzésre szánt pénzem végig megvolt, kedvem szintén megvolt, időm bőven lett volna rá, ráadásul mielőbb meg is akartam kezdeni és… ennek ellenére mégsem jött össze!
Valamire hivatkozva (vagy nem hivatkozva, csak egyszerűen „csöndben maradva”, passzívan viselkedve, mintha szívességet tennének a képzéssel) ötből négy pilóta iskolánál „elfelejtődött” az ügyem, és végül nem lett semmi a képzésemből. Pedig én bulldog módjára hajtottam őket, hogy mondjanak már valamit, mikor tudjuk elkezdeni a képzést.
Ekkor jöttek a kifogások (pl. "nem tudjuk pontosan hány órát kell lerepülni", vagy "úgy hallottuk, hogy ezt már nem engedélyezik a légügyi hatóságnál" vagy "mi most épp nem vagyunk ATO szervezet, de ha majd átálltunk, akkor mehet a képzésed", vagy "most épp javítás alatt van a gépünk, majd visszahívunk". Azóta is hívnak…)
De rosszabb esetben voltak később már fel sem vett telefonok, amit a mai napig nem értek, hiszen semmit sem kértem ingyen… (Mindig is rejtély volt számomra, hogy egy ilyen szolgáltató hogy tud megélni hosszú távon???)
Már épp ott tartottam, hogy idén sem lesz meg az átképzésem, mikor egyszer csak október végén belebotlottam az ötödik iskolába, a Pannon Air Service Kft-be.
Ők nem köntörfalaztak, hanem azonnal rendelkezésre álltak és korrekt módon előre átbeszélve minden soron következő lépést és pénzügyi részt, elkezdhettem végre velük az átképzést!
Kiderült, hogy ők az év minden napján rendelkezésre állnak repülés tekintetében (ezt ugyan mások is mondták magukról, de velük még a főszezonban sem tudtam végül repülni és számomra ez a lényeg)
A Pannon Air mindezt köszönheti:
-
a hozzáállásuknak,
-
a felmerülő problémák azonnali kezelésének,
-
a lelkes alkalmazottaiknak,
-
de leginkább a hozzájuk forduló ügyfelek (pilóták) iránt tanúsított alázatukkal és tiszteletének.
Nincs megválaszolatlan kérdés, nincs bizonytalanságban tartott növendék, nincs lemondott repülés, minden előre tervezhető és kiszámítható. Ahogy láttam talán épp ezért sok pilóta is keresi fel őket és olajozottan működik náluk minden. Aki amikorra be van írva repülni az fog is, bármi is történjék.
Mindezt azért írom le, mert valóban szemmel látható változás volt a korábbi tapasztalatokhoz képest, így ennyit szerintem megérdemelnek.
Bár korábban is hallottam róluk, de kapcsolatba ez év október végéig egyszer nem kerültem velük, mert tőlem 30 km-re a tököli reptéren vannak, így kiestek a látókörömből.
Most viszont szívesen ajánlom őket mindenkinek aki motoros pilóta jogosítás (PPL A SEP) megszerzésén töri a fejét vagy TMG-ről szeretne (hozzám hasonlóan) SEP átképzést csinálni.
Ennyit az indulásról, de sajnos legtöbbször mindez hozzá tartozik ahhoz ha valaki el szeretne kezdeni egy pilótaképzést. Így megpróbálok segíteni, hogy az utánam jövők már kitaposott úton haladjanak a céljuk felé, mert az iskola kiválasztása előtt sajnos nem tudjuk pontosan, hogy ki és hogyan dolgozik ezért bizonytalanok vagyunk, így jól jönne egy kis iránymutatás. Én leírom a tapasztalataimat aztán mindenki úgy dönt ahogy szeretne. 😀
(Ha később mégis felkeresnéd őket a soron következő képzésed előtti információ- és tapasztalat gyűjtéshez, akkor érdemes felhívni a vezetőt, Szász Alajost a 70 / 422 82 00 telefonszámon aki készségesen elmond mindent. Nyugodtan hivatkozz rám vagy a repulogepvezeto.hu-ra. Köszönöm.)
A következő hetekben a Pannon Air Service-nél történt átképzésem egyes lépésit fogom megosztani Veled, melyben videókon, fényképeken és leírásokon követheted végig pontosan milyen feladatokat kellett végrehajtani és náluk ez hogyan zajlik.
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on