Angol rádióforgalmazási ismeretek és gyakorlat nélkül az ország területén belül gond nélkül el lehet repkedni. Azonban aki külföldre is szeretne repülni vagy hivatásos jogosításban is töri a fejét, annak megkerülhetetlenné válik az ICAO English Language Proficiency elsajátítása.
Erre én 2014. őszén döbbentem rá, mikor éjszakai (NVFR) tréningen voltam a pápai katonai reptéren és ott bizony angolul folyt a rádiózás az irányítókkal. Ráébredtem, hogy az angol fónia mennyire szükséges, így mikor hazaértem azonnal nekiláttam tanulgatni.
Nézzük, hogy miből is áll ez az egységesített angol repülési nyelv.
Az ICAO (International Civil Aviation Organisation) létrehozott egy angol szakmai nyelvi követelményrendszert a nemzetközi környezetben dolgozó pilóták és légiirányítók számára. Ez összesen kettő féle ismeretet követel meg a használójától:
1. Sztenderd kifejezésmód (standard phraseology), mely a repülésben használt szavakat és kifejezéseket foglalja magába. Például „emelkedés = climb”, „süllyedés = descent”, „tartsa = maintain”, „megszakított leszállás = go around”, stb. Ez maga a „fónia”
2. Sima, beszélt angol, mellyel társalogni is lehet (plain language). Mivel egy vészhelyzetet például nem lehet bemagolt repülős szavakkal leírni a légiirányítónak, ezért egy legalább középszintű általános angol nyelvtudásra is szükség van.
Ennek a kettőnek az ötvözetéből kapjuk meg az ICAO 2011. március 5-től kötelezővé tett nyelvi rendszerét és követelményét, az ICAO English Language Proficiency-t. Röviden ELP.
Mi adja a nehézségét?
Ami a nehézségét adja, hogy nem az írott, hanem beszélt nyelv részét kell használni az angolnak. Tehát hiába böngészi valaki sokat angolul az internetet, ha nem mer vagy nem tud megszólalni, akkor gondja támadhat a vizsgán is és a levegőben is. Természetesen mint mindent, ezt is tudjuk fejleszteni gyakorlással.
Talán ennél is nehezebb dolga van annak, akinek a rövidtávú memóriája nem a legjobb. A repülésben ugyanis számokat és adatokat kell pillanatok alatt értelmezni és visszaolvasni. És ez egy kicsit nehezebb ha más nyelven kell végezni!
Ehhez pedig még egy jó angol hallás is szükséges. Ha csak egy pillanatra is elgondolkozunk azon, hogy vajon azt mondta-e a légiirányító, hogy „Air China 8673 vagy Air China 6738” akkor minden amit utána mondott (pl. „climb 7500 feet and maintain until TPS then turn right heading 350 and climb 9500 feet”) már a semmibe vész. Nem hogy visszaolvashatatlan, de még csak nem is tudtuk megérteni. Nos, ha ehhez hozzájön egy külföldi irányító akcentusa, akkor pedig végképp értelmezhetetlen lesz a kapott utasítás.
Milyen szintek vannak?
Az ICAO összesen 6 szintet (level) állapított meg:
Level 1: Pre-elementary
Level 2: Elementary
Level 3: Pre-operational
Level 4: Operational <– Ez a minimális szint nemzetközi útvonalrepüléshez!
Level 5: Extended
Level 6: Expert
Aki nagygépes karrierre vágyik annak minimum a ELP Level 4 szintet el kell érnie, különben sehol nem állnak majd szóba vele. Ez a beugró szint. Ha ennél magasabb, akkor az csak jó, mivel két hasonló képességű pilótajelölt közül az dönthet végül egy álláspályázat során, hogy kinek van magasabb szintű ICAO Fónia + ELP vizsgája.
Milyen nyelvtudás kell az egyes szintekhez?
A vizsgán 6 dolgot fognak figyelni:
-
Kiejtés (pronunciation)
-
Folyékonyság (fluency)
-
Szókincs (vocabulary)
-
Mondat szerkezet és felépítés (structure)
-
Felfogás és értelmezés (comprehension)
-
Együttműködés (interaction)
Egy „Level 4” szinthez mind a 6 kritériumnak minimum 4-es szinten meg kell felelni. Ugyanez igaz a „Level 5” szintnél is. Ha csak 5 kritériumban kapod meg az 5 szintet és 1 esetben a 4. szintet akkor sajnos összességében Level 4 lesz az eredmény.
Nem hivatalos helyről származó információk alapján az alábbi nyelvtudással kell rendelkezned az egyes szintekért:
A „Level 4: Operational” szint az idehaza angolórákon tanult és középszinten nyelvet beszélők számára lesz megszerezhető. A vizsgáztató azonnal le fogja „venni”, hogy milyen szinten állsz az angollal.
A „Level 5: Extended” minősítést leginkább olyan fog kapni, aki valószínűleg pár évet folyamatosan vagy elég gyakran külföldön töltött nyelvi környezetben. Tehát nem csak idehaza járt iskolai angolórákra a „papírért”. Ha mégis csak itthon tanulta az angolt, akkor közelebb áll a felsőfokhoz, mint a középhez.
A „Level 6: Expert” szint inkább egy anyanyelvi angoltudással rendelkező számára elérhető.
Meddig érvényes a vizsga?
Igen, ennek is van elévülése.
Level 4: négy év után kell ismét megvédeni. (Korábban 3 év volt, most már 4 év)
Level 5: hat év után kell ismét vizsgázni
Level 6: ennek nincs lejárata (bár megbízható forrásból már azt is hallottam, hogy hamarosan kilenc év után ezt is meg kell majd újítani.)
Hogyan készüljünk fel a vizsgára?
Két lehetőség közül választhatsz:
1. keresel magadnak egy ICAO fónia + ELP 4 vizsgára felkészítő tanfolyamot és befizetsz rá. Az interneten számos céget találsz aki segít neked ebben.
2. Odahaza saját magad tanulgatod autodidakta módon.
Én ez utóbbi választottam. Ennek az volt az oka, hogy amíg nem tudtam megtanulni a szabványos kifejezések szavait, addig úgy éreztem, hiába magyarázzák el nekem, hogy mit hogyan kell közülük használni. Ezért a szavakkal és kifejezésekkel kezdtem. Ezeket a rádiótávbeszélő kifejezéseket Te is be tudod szerezni például a Hungarocontroltól vagy összevadászhatod az internetről .
Miután már jól mentek a szavak, elővettem a régi „plain language” angol nyelvkönyveimet és azokat ismét alaposan átolvasva gyakoroltam odahaza a „nem repülős” angolt. De ez még mindig csak az olvasott angol volt!
Nagyon lényeges, hogy ne csak papírról olvassuk az angolt, hanem valamilyen formában hallgassuk is hiszen nekünk beszélni kell! Erre szintén számos módszer létezik:
1. Fónia tanfolyamon beszélnek hozzád és ott kúszik a füledbe a beszélt ICAO angol. Ezt sajnos nem az én időrendemhez alkalmazkodó tantermi képzés során tudtam volna valamilyen szinten gyakorolni ezért más megoldást kellett keresni. Íme:
2. Youtube videókat és egyéb repülős fórumokon megosztott repülés közben készült videók angol rádióforgalmazását hallgattam. Ezek fellelhetősége eléggé korlátozott, így jórészt az általam készített repülős videók alatt hallható más pilóták angol fóniázását mentettem ki MP3 fájlba és azt hallgattam többször vissza.
3. Kifejezetten angol fónia + ELP vizsgára felkészítő oktató tankönyv + munkafüzet + CD-k beszerzése. Otthon egyénileg felkészülőknek ezt javaslom!
Néhány példa közülük, amelyet érdemes megfontolni beszerzésre:
– Check Your Aviation English (írta: Henry Emery és Andy Roberts, kiadó: MacMillan) 3 db CD is jár hozzá.
– Flightpath. Aviation English for Pilots and ATCOs (írta: Philip Shawcross, kiadó: Cambridge University Press) 3 db CD is jár hozzá.
– Aviation English for ICAO compliance (írta: Henry Emery és Andy Roberts, kiadó: MacMillan) 2 db CD is jár hozzá.
Nem győzöm hangsúlyozni a CD-k minél többszöri hallgatását és az azokkal történő gyakorlást!
Hogyan zajlik a vizsga?
Összesen 5. részből áll:
1. Bemutatkozás és általános beszélgetés
Itt még semmi szakmai ismeretet nem kérnek, csak simán tudni szeretnék, hogy ki vagy és miért szeretnéd megcsinálni a nyelvvizsgát. Néhány kérdést is feltesznek neked akár repüléssel összefüggésben akár attól függetlenül. Ez egy kötetlen beszélgetés ahol sok mindent felmérnek már a tudásodról.
2. Kép leírás
Kapsz egy repüléshez valamilyen szinten kötődő fényképet és beszélj róla, hogy mit látsz, mit gondolsz róla. Ami eszedbe jut, nyugodtan mondd el. Azt is ami nincs rajta a képen, de azért összefügghet vele kapcsolatban. Itt mérik fel leginkább a szókincsed.
3. Szituációk szabadszavas visszaismétlése
Magnóról vagy CD-ről kb 30 másodpercben elmondanak neked egy repüléssel összefüggő szituációt és neked a saját szavaiddal ezt vissza kell ismételni.
4. Rádiózás
Légiforgalmi irányítótól kapott utasításokra kell reagálni, például visszaolvasással.
5. Szituációs párbeszéd
Három szituációt hallasz, melyekre válaszolnod kell mint repülőgép-vezető. Pl. a torony jelzi, hogy állat van a futópályán és neked ezt el kell mondanod az utasaidnak, hogy tudják miért adod a nagy gázt 10 méterrel a beton fölött, ahelyett hogy szépen leszállnál. 🙂
Ha minden részletében ismerni szeretnéd, hogy hogyan zajlik majd a vizsga, akkor érdemes átolvasni az angol ELP teszt leírást, illetve letölteni és meghallgatni az alábbi minta vizsga anyagot.
Hol lehet ICAO English Language Proficiency vizsgát tenni?
Csak vizsgára tudsz jelentkezni, azon belül pedig szintre nem. A szintedet majd a vizsgáztatók döntik el a vizsgád során és utólag közlik veled.
Idehaza több helyen is lehet vizsgázni. Jelentkezés előtt érdemes végigolvasni a weboldalukon elhelyezett összes információt.
Mennyibe kerül az ELP fónia vizsga?
Az ICAO ELP nyelvvizsga ára nagyságrendileg 100 euró (kb 39.000 Ft.) Ezt a vizsga helyszínén kell a vizsgáztató cégnek kifizetni és még a vizsga előtt elkérik tőled, így bármilyen szintet érsz el, a pénz náluk fog maradni. Nincs különbség a Level 1 és Level 6 szintek közötti árban, mindegyik ugyanannyiba kerül.
Természetesen a megszerzett ELP vizsgádat szeretnéd majd beíratni a szakszódba is, melyet a Légügyi Hatóság további X ezer Ft ellenében boldogan megtesz. Lásd a linken lévő „Szakszolgálati engedély nyelvi kiterjesztés” címén az 564. pontot. Ha tudod hogy egy ideig nem mész még külföldre repülni, ezért nem sürgős hogy benne legyen a szakszódban, akkor sincs semmi gond, a lejárati idején belül bármikor kérheted a beíratását.
A megszerzett angol ELP vizsgád bizonyítványát átveheted személyesen vagy akár postai úton is.
Sok sikert a vizsgához!
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on