[lang_hu]
Motor indítás után, kigurulhatunk a várakozó pontra is, ahol a motort a felszálláshoz szükséges hőmérsékletre felmelegítjük. Figyelem: A várakozópont nem a fel- és leszállópályán van, hanem azon kívül! Felszállópályát csak a felszállás idejére szabad igénybe venni máskor nem!
A gurulást pedig már nem csak úgy a vakvilágban végezzük, hanem csakis kétoldali rádióösszeköttetés és kapcsolatteremtés után.
Tehát, ha beröffent a motor már kezdhetjük is a rádiózást.
HA-1250 Repülő: „Farkashegy Info, itt a Hotel Alfa tizenkettő ötven, szervusztok!”
Info: „HA-1250, itt a Farkashegy Info, jöhet a közlemény!”
HA-1250: „HA-1250 a hangárok előtti várakozóról a 15 pálya falu oldali várakozópontjára gurul.”
Info: „HA-1250, Nyugtáztam”
HA-1250: „HA-1250”
A várakozóponton úgy kell elhelyezkedni, hogy más földön haladó járműveknek ne legyünk az útjában, de a leszálló és a futópályán guruló gépeket is belássuk. Ezért szoktak a repülőgépek leginkább a felszállópályára merőlegesen, a pálya előtt megállni, ahol jobbra balra tekintgetéssel körbe tudnak nézni.
Ha a várakozópontra gurultunk akkor befékezzünk a gépet, és megemeljük a motor fordulatszámát 1.500 fordulat per percre. Majd 1-2 perc múlva 2.000 fordulat per percre.
A hűtőzsalu közben végig csukva van azért hogy mielőbb bemelegedjen a motor. Persze az sem baj ha nyitott zsaluval melegítünk és így később melegszik be, de akkor viszont a repülés végén többet kell majd fizetnünk. 🙂
Innentől végig figyeljük a motor olajhőmérséklet jelzőjét, azért hogy mikor indul meg felfelé. A minimális hőmérséklet 50 C fok. Ez alatt meg sem kíséreljük a felszállást.
Ha a hőmérséklet megközelíti az 50 C fokot, akkor lehúzzuk a gázt alapjáratra és pár másodperc múlva fordulatszám próbát végzünk. Ennek lényege, hogy 1-2 másodperc alatt alapjáratról, maximális fordulatszámra pörgetjük a motort. Pontosabban fogalmazva, maximális gázt adunk, mert elképzelhető, hogy amennyiben a motor még nem elég meleg, nem fogja kipörögni a maximális fordulatszámot, csak mondjuk a 75-80 %-át, hiába nyomjuk előre koppig a gázt.
A motor fordulatszám próba legalább kétszer legyen elvégezve.
Amennyiben a motor a gázadásra jól reagál, és akadás, köhögés nélkül kipörgi a kívánt fordulatot, akkor a motort bemelegítettnek tekinthetjük.
Nézd meg a videón hogy hogyan kell végrehajtani.
Megjegyzés: Gyújtáspróbát azért nem kell Falkén végezni (Cessnán már kellene) mert nem repülőgép motornak minősített motor van beleépítve, így nincs kétkörös gyújtása sem, amit egyenként le kellene tesztelni.
Ha meleg a motor akkor a pályára gurulás előtt teszünk egy utolsó ellenőrzést:
- Utas (vagy oktató) bekötve
- Műszerek a megfelelő értéket mutatják
- Szükséges kapcsolók felkapcsolva
- Rendellenességet nem tapasztalunk (furcsa zajt a motorból, olaj vagy benzinszagot, csöpögést a kabinban, kiakadt műszer, stb)
- Érdemes még egyszer a kabintető bezárását ellenőrizni abban az esetben ha hajlamos a kinyílásra.
Mielőtt kigurulunk ismét ellenőrizni kell hogy nincs-e leszálló gép a final-en (leszálló irányon) vagy szemből, keresztbe nem akar-e valaki alacsonyan, rádiózás nélkül áthúzni a pálya felett, esetleg másik gép nem kezdte-e meg előttünk a felszállást.
Felszálló vagy alacsonyan áthúzó gép van?
Ha minden rendben akkor a gurulás megkezdése előtt rádiózunk egyet.
HA-1250: „Farkashegy Info, itt a HA-1250”
Farkashegy Info: „1250, jöhet a közlemény”.
HA-1250: „1250, 15-ös pálya falu oldali várakozópontjáról, pályára és fel”
Farkashegy Info: „Nyugtáztam, pálya szabad, szél 160 fokról 1-2 méter”
HA-1250: „HA-1250”
Nyomhatjuk a gázt és gurulhatunk a „végrehajtóra”, magyarán a felszállópályára. Itt lehet még egy utolsó utáni gyors műszer ellenőrzést végrehajtani aztán mehet a felszállás. (lásd a videó szerint)
Tarnóczi Sándor
[/lang_hu]
[lang_en]
After engine start up, we taxiing to the holding point and wait until the engine warms up.
Warning: the holding point is NOT on the runway! You must’t wait on the runway, you use it only for take off or landing.
We start taxiing if the Ground Controll gives clearance to do it.
So, if the engine is running we can start to ask the permission to taxi to the holding area.
HA-1250:
ATC:
HA-1250:
ATC:
When we have arrived the holding point, our plane’s best position is that if we can see the whole landing field (runway) and the air on final.
Before we go onto the runway we must check the clear final air and runway. This is why airplanes stops perpendicular to runway. So, pilots able to view and detect current landing or taking off airplanes.
Is there taking off or low passing airplane?
If we ha already reached the holding point pull the parking brake and increase the engine RPM to 1500. Two of three minutes later increase to 2000 RPM.
Meanwhile coolers are close in other to engine could warm up easier. If oil temperature reach 50 degree celsius (cca. 22 degree F), engine is ready to test the maximum power and RPM.
First pull the thrust to idle afterwards push to full power. If it is able to reach the maximum RPM, then we don’t need to warm better. For safe test it again.
Watch the following video how to do it.
If the airplane’ engine is ready to take off, we must to do a final cockpit check:
- Instructor or passenger’s seat belt is fasten
- Instruments’ pins in normal range
- Necessary switches are ON position
- We don’t hear, smell or see any weird thing in the cockpit, around the airplane or from the engine.
- Check the canopy to be in closed and locked position
Tarnóczi Sándor
[/lang_en]
Megosztás a Facebook-on