[lang_hu]
Motor indítás után, kigurulhatunk a várakozó pontra is, ahol a motort a felszálláshoz szükséges hőmérsékletre felmelegítjük. Figyelem: A várakozópont nem a fel- és leszállópályán van, hanem azon kívül! Felszállópályát csak a felszállás idejére szabad igénybe venni máskor nem!
A gurulást pedig már nem csak úgy a vakvilágban végezzük, hanem csakis kétoldali rádióösszeköttetés és kapcsolatteremtés után.
Tehát, ha beröffent a motor már kezdhetjük is a rádiózást.
HA-1250 Repülő: „Farkashegy Info, itt a Hotel Alfa tizenkettő ötven, szervusztok!”
Info: „HA-1250, itt a Farkashegy Info, jöhet a közlemény!”
HA-1250: „HA-1250 a hangárok előtti várakozóról a 15 pálya falu oldali várakozópontjára gurul.”
Info: „HA-1250, Nyugtáztam”
HA-1250: „HA-1250”
A várakozóponton úgy kell elhelyezkedni, hogy más földön haladó járműveknek ne legyünk az útjában, de a leszálló és a futópályán guruló gépeket is belássuk. Ezért szoktak a repülőgépek leginkább a felszállópályára merőlegesen, a pálya előtt megállni, ahol jobbra balra tekintgetéssel körbe tudnak nézni.
Ha a várakozópontra gurultunk akkor befékezzünk a gépet, és megemeljük a motor fordulatszámát 1.500 fordulat per percre. Majd 1-2 perc múlva 2.000 fordulat per percre.
A hűtőzsalu közben végig csukva van azért hogy mielőbb bemelegedjen a motor. Persze az sem baj ha nyitott zsaluval melegítünk és így később melegszik be, de akkor viszont a repülés végén többet kell majd fizetnünk. 🙂
Innentől végig figyeljük a motor olajhőmérséklet jelzőjét, azért hogy mikor indul meg felfelé. A minimális hőmérséklet 50 C fok. Ez alatt meg sem kíséreljük a felszállást.
Ha a hőmérséklet megközelíti az 50 C fokot, akkor lehúzzuk a gázt alapjáratra és pár másodperc múlva fordulatszám próbát végzünk. Ennek lényege, hogy 1-2 másodperc alatt alapjáratról, maximális fordulatszámra pörgetjük a motort. Pontosabban fogalmazva, maximális gázt adunk, mert elképzelhető, hogy amennyiben a motor még nem elég meleg, nem fogja kipörögni a maximális fordulatszámot, csak mondjuk a 75-80 %-át, hiába nyomjuk előre koppig a gázt.
A motor fordulatszám próba legalább kétszer legyen elvégezve.
Amennyiben a motor a gázadásra jól reagál, és akadás, köhögés nélkül kipörgi a kívánt fordulatot, akkor a motort bemelegítettnek tekinthetjük.
Nézd meg a videón hogy hogyan kell végrehajtani.
Megjegyzés: Gyújtáspróbát azért nem kell Falkén végezni (Cessnán már kellene) mert nem repülőgép motornak minősített motor van beleépítve, így nincs kétkörös gyújtása sem, amit egyenként le kellene tesztelni.
Ha meleg a motor akkor a pályára gurulás előtt teszünk egy utolsó ellenőrzést:
- Utas (vagy oktató) bekötve
- Műszerek a megfelelő értéket mutatják
- Szükséges kapcsolók felkapcsolva
- Rendellenességet nem tapasztalunk (furcsa zajt a motorból, olaj vagy benzinszagot, csöpögést a kabinban, kiakadt műszer, stb)
- Érdemes még egyszer a kabintető bezárását ellenőrizni abban az esetben ha hajlamos a kinyílásra.
Mielőtt kigurulunk ismét ellenőrizni kell hogy nincs-e leszálló gép a final-en (leszálló irányon) vagy szemből, keresztbe nem akar-e valaki alacsonyan, rádiózás nélkül áthúzni a pálya felett, esetleg másik gép nem kezdte-e meg előttünk a felszállást.
Felszálló vagy alacsonyan áthúzó gép van?
Ha minden rendben akkor a gurulás megkezdése előtt rádiózunk egyet.
HA-1250: „Farkashegy Info, itt a HA-1250”
Farkashegy Info: „1250, jöhet a közlemény”.
HA-1250: „1250, 15-ös pálya falu oldali várakozópontjáról, pályára és fel”
Farkashegy Info: „Nyugtáztam, pálya szabad, szél 160 fokról 1-2 méter”
HA-1250: „HA-1250”
Nyomhatjuk a gázt és gurulhatunk a „végrehajtóra”, magyarán a felszállópályára. Itt lehet még egy utolsó utáni gyors műszer ellenőrzést végrehajtani aztán mehet a felszállás. (lásd a videó szerint)
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on