Ha beszállás után átnéztük a kapcsolókat, műszereket, mutatókat és mindent alapállapotban találtunk, akkor jöhet az indítás előtti check lista.
Vegyük fel a fülünkre a fülhallgatót és haladjunk az átnézéssel balról jobbra.
Indítás előtt:
- Trimm középhelyzetben vagy inkább egy kissé fejnehéz helyzetben.
- Benzincsap nyitva
- Motor hűtőzsalu zárva
- Pozíciófény lekapcsolva
- Rádió kikapcsolva (túlfeszültség ellen, mert ha túlfeszültséget kap, akkor tönkremehet)
- Rádió frekvencia a reptér frekvenciájára beállítva (pl: Farkashegy 125,6)
- Interkom kikapcsolva
- AGL lekapcsolva (movitnál húzza az akksit ha nem jár a motor mert mondjuk éppen termikel a gép, ezért csak járó motornál érdemes felkapcsolni. Motoros gépnél már motorindítás előtt be kell kapcsolni, hogy látni lehessen, hogy járó hajtómű van / lesz)
- Magasságmérő nyomás szerint beállítva
Egy mondat a magasságmérőhöz.
Háromféle módon lehet beállítani:
1. nullára tekerjük és akkor sem azzal nem foglalkozunk, hogy a repülőtér milyen magasan helyezkedik el a tengerszinthez képest sem azzal hogy más repülőgépek valószínűleg nem ugyanezt a beállítási módot követik, így egy útvonal repülésen gondunk akadhat.
2. Lekérjük a Repüléstájékoztatóból vagy METAR-ból az aktuális légnyomás értéket (QNH) és ezt állítjuk be a műszeren. Ahova a mutatók mutatnak, azzal most nem foglalkozunk, legfeljebb annyira hogy tudjuk hol állt a felszálláskor mert ugyanott kell 1-2 óra repülés után állnia leszálláskor is – de csak ha nem változik közben a légnyomás értéke.
3. A repülőterünknek a hajózó térképen megjelölt tengerszint feletti magasságát állítjuk be a mutatókon. Például Farkashegy esetében ez 705 láb. Budaörsön 410 láb (feet = ft). Hármashatárhegyen 971 ft.
A legjobb ha a kettes pontot követjük, vagyis megtudakoljuk hogy mennyi az aktuális légnyomás érték és azt állítjuk be a magasságmérőn, mert más repülőgépek is valószínűleg ugyanezt teszik és akkor nem lesz gond a magasság elkülönítéssel.
Kattints a képre a nagyításhoz!
Haladjunk tovább:
- Műszerek (fordulatszám, sebesség, varió) alapállapotban
- Műhorizont aretálva (rögzítve) és kikapcsolva
- Transzponder 7000 beállítva és kikapcsolt (OFF) állapotban
- Leszálló fényszóró lekapcsolva
- Porlasztófűtés kikapcsolva
Indításhoz:
- Teljesen lehúzott gáz
- Teljesen ráhúzott szivató (dúsító)
- Főkapcsoló bekapcsolva
- Gyújtáskapcsoló bekapcsolva
- Bot hason
- Féklap kihúzva, kerék befékezve
Ha ehhez a ponthoz jutottunk akkor felnézünk a műszerek közül, körülnézünk hogy a repülőgép körül vannak-e személyek vagy állatok (pl: reptéri kutya) és ha kellőképpen megbizonyosodtunk róla hogy nincs senki a gép körül akkor elkiáltjuk magunkat: LÉGCSAVARTÓL!!!
Pár másodperc múlva megnyomjuk a motorindító gombot.
Motor indítás után:
- Pozíciófény (szárnyvégeken): felkapcsolva
- AGL (villogó): felkapcsolva
- Rádió: bekapcsolva
- Interkom (belső rádió): bekapcsolva
Akkor nézzük, hogyan is néz ez ki videón:
Ha tetszett ajánld ismerőseidnek! Köszönöm!
Megosztás a Facebook-on