Motoros repülőgépnél nem jellemző, hogy a motort leállítjuk repülés közben. Ha mégis megtennénk akkor erre talán két indok lehetséges. Az egyik, ha a motor valamiért megsérül, ami lehet az olajnyomás hiánya vagy alacsony nyomása miatti leállítás vagy esetleg egy motortűz miatti vészleállítás. A másik indok a légcsavar sérülése, ami lehet egy madárral való ütközés következménye, de lehet akár műszaki, anyagfáradásos hiba is.
Ugyanakkor motoros vitorlázó-repülőgépnél nagyon is megszokott és bevett szokás, hogy termikfogás után, szép lassan visszaveszünk a fordulatszámból és figyeljük, hogy még így is pozitív tartományban marad-e a varióméterünk. Ahogy tovább emelkedünk, a repülőgépet emelő termik valószínűleg egyre erőteljesebbé válik, így a motor fordulatszámot is egyre kisebbre szabályozhatjuk míg végül 1-2 perc alapjáraton történő üzemelés után, továbbra is pozitív varió mellett végül leállíthatjuk. Ez alatt a pár perc alatt a motor is kényelmesen vissza tudott hűlni, hiszen nem az emelkedő teljesítmény után és a magasban lévő alacsonyabb léghőmérsékletben hirtelen leállítva tettük ki a hengereket gyors hűlés okozta sokknak, hanem volt ideje szépen alacsony fordulatszámon visszahűlni.
A leállítás után motoros vitorlázó repülőgép esetében érdemes elgondolkozni azon, hogy mi az ami onnantól fogva csak feleslegesen veszi el a feszültséget az akkumulátortól, és ezért érdemes lenne azokat is leállítani.
Ez ugye nem egy megszokott gondolatmenet mondjuk egy Cessnánál, hiszen ott a teljes repülés ideje alatt működnie kell a motornak, azonban a movitnál ha nem figyelünk oda a fogyasztók által felvett teljesítményre, akkor pár óra gondtalan vitorlázás után lehet, hogy nem marad már elég akkumulátor felszültségünk a motor ismételt beindításához…
Tehát aminek mindenképpen működnie érdemes még akkor is ha a motor nem tölti tovább az akkumulátort az a:
-
rádió adó-vevő és a
-
transzponder.
Ezeken felül talán még a műhorizont is mehet, de csak abban az esetben, ha elértük vagy meghaladtuk a felhőalapot. Egyébként nyugodtan ki lehet kapcsolni, hiszen vizuális repüléssel, folyamatos földlátással repülünk, így nincs rá szükség, ellenben elég sokat fogyaszt.
Minden más fogyasztót (például villogó, pozíció fények, stb) le lehet kapcsolni.
Tehát egy gyors check list a leállításhoz:
-
Motor fordulatszámot alapjáratra venni és 1-2 percig ott hűteni.
-
Porlasztófűtést közben bekapcsolni.
-
1-2 perc után a motort le lehet állítani.
Leállítás utáni check list:
-
Fogyasztókat lekapcsolni.
-
Porlasztófűtést kikapcsolni.
-
Motor hűtőzsalut bezárni. Ezt azért érdemes megtenni, hogy ha újból be kell indítani akkor hamarabb elérje az üzemi hőmérsékletet, mert lassabban tudott csak hűlni mikor nem járt.
Nézd meg videón:
Lényeges, hogy a leállítás után a repülőgépet szigorúan a járó motorhoz képes nagyobb horizonttal kell repülni a megfelelő repülési sebesség folyamatos fenntartásához!
Tarnóczi Sándor
Megosztás a Facebook-on