Ha felszálláskor elszakad a kötél akkor azon nyomban meg kell kezdeni a leszállás előkészületeit, melyet egy sor életbevágó döntés előz meg 1-2 másodperc alatt.
Mivel a kötélszakadás 150 méter alatt mondhatni „vészhelyzetnek” bizonyul, ezért a felkészülés már a felszállás előtt kell hogy megtörténjen. Nem elég a kabintető lecsukása után ellenőrizni a műszereket, féklapot, kormányokat, szabad légteret, hanem oldalra kipillantva meg kell bizonyosodnunk az szél aktuális irányáról és erősségéről, és eldönteni előre, hogy mely magasságokon mi lesz a helyes döntés.
A szél sok mindent eldönt egy kötélszakadás megoldásánál, de nem ez az egyetlen komponens, hanem van egy másik is, mégpedig a magasság. A kettő függvényében érdemes a döntést meghozni.
Kötélszakadáskor a sorrend:
1. Sikló helyzetbe vinni a gépet
A felszálláskor emelt orral repülő gépnek addig van sebessége amíg húzzák. Mikor ez a húzóerő megszűnik, a gép sebessége rohamosan csökkenni kezd, ezért egy határozott és gyors „átnyomással” a gép orrát leadjuk, amely ezáltal siklóhelyzetbe kerül és a sebessége megmarad.
2. Leoldani a vontatókötél maradékát.
Minimum háromszor meghúzva a kioldót ledobjuk a kötelet. Ha nem vagyunk benne biztosak hogy a kötél leesett, akkor bal kezünkkel tartsuk kihúzva a kioldót egészen addig amig át nem vesszük a féklap nyitást.
3. Körülnézni milyen magasan vagyunk.
A cél az, hogy akkor kezdhetjük meg a leszállást, ha úgy ítéljük, hogy a repülőtér vége előtt biztonsággal meg fogunk tudni állni. Nos, itt jön be a képbe két nehezítő komponens.
A szél és a magasság az a két komponens ami alapján döntünk. Miért is?
I. Ha alacsonyan (100 méter alatt) szakad a kötél és erős a szél akkor egyenesen szemben leszállunk. A gép orrát a földnek szegezve, teljesen nyitott féklappal ereszkedünk, majd a 20-30 méteren megtörve az intenzív süllyedést visszatolunk a féklapból és kilebegtetve leszállunk.
II. Ha középmagasan (kb 150 méter magasságban) szakadt a kötél, akkor gyenge szél esetén visszafordulunk hátszélbe 180 fokkal, majd a starthely vonalában ráfordulunk ismét a leszálló irányra, széllel szembe.
Ha azonban erős a szél, akkor a hátszélbe fordulást követően pár másodperc múlva ismét szembe szélbe fordulva megkezdjük az ereszkedést. Ha pedig hátszél fújt a felszálláskor akkor a szakadás után előre utazva majd visszafordulva szemben leszállunk (ez látható a videó felvételen is)
III. Ha magasan (kb 200 méter felett) szakad a kötél, akkor egyszerűen ráfordulunk az iskolakör ideális pályájára annak megfelelően fejezzük be a leszállást.
4. Sebességet folyamatosan megtartva, csúszásmentes fordulókkal végrehajtjuk a 3. pont alapján meghozott döntésünket és leszállunk.
Megosztás a Facebook-on